När fradgan börjar skumma och tanten slår ut i blom

Man vet att timman är slagen när det här dundrar in genom brevlådan. Någon däruppe har utsett en till Tant med stort T. Oavsett ålder och oavsett stil: nu är det dags! Tantdags!

raffigt i köket (1)

Jag bläddrar förundrad i katalogen. Varför har den kommit till mig? Jag har inte beställt någon. Jag har överhuvudtaget aldrig hört talas om det här företaget. Ändå hoppas de, tror de, att jag tänker bli kund hos dem. De tror att jag behöver en skrynkelfri vardag till billig penning, de tror jag längtar hett efter stormönstrade polyesterblusar och byxor i terylene med påsydda pressveck och resår i midjan. Eller så utgår de krasst från att jag är komplett bindgalen och glatt kommer att beställa ur deras katalog med fradgan skummandes kring munnen.

När jag var barn brukade det ramla in några färgglada broschyrer genom brevlådan, adresserade till min mor. Vi gapskrattade åt innehållet. Vem tusan köper sådana här kläder, undrade jag då. Och mamma brukade säga något uppgivet om att sånt här får man när man passerat ett visst åldersstreck. Som kvinna förväntades man då klä sig så här. Oavsett vem man tidigare varit. Från en dag till en annan skulle kvinnor genomgå en fullständig metamorfos och slänga bomullen för en fullständig orgie i smaklös syntet!

Nu sitter jag här, några decennier senare, och ser förstummad exakt samma slags bilder som i barndomen. Skiten har inte ändrats ett dugg! Vilket i sin tur måste innebära att det finns folk som köper eländet! Det finns en marknad för detta! År ut och år in. Men vem, VEM?! Och varför?

När jag matt bläddrat mig igenom skräckfärger, -mönster och -kombinationer tar nästa häpnad vid: språket! Det har på fullaste allvar suttit en människa och knåpat ihop textrader som: ”DITT eget exemplar”, ”Stor i modet, liten i priset!”, ”Modern 2-i-1-look i sportig variant”, ”… en toppmodern kombinationsidé”, ”Sätt ihop din önskegarderob”, ”I denna är du alltid välklädd” och favoriten ”Slankande pressveck”.

Det blir bisarrt på gränsen till surrealistiskt – just för att innehållet är så långt från beskrivningarna som det överhuvudtaget är möjligt. Och allt, oavsett om det rör sig om blusar, byxor, nattlinnen, klänningar, västar eller förkläden är gjort i det uppenbarligt bästsäljande materialet POLYESTER!!!

För att toppa det hela kallar man katalogen ”BEST SELLER”.

Längst bak finner jag mitt favorituppslag: sidorna med prylar jag inte förstått hur jag ska klara mig utan såhär på ålderns höst: Luftkuddesulor, tillklippningsbara tåskydd, linningsförlängare i fempack, Bh med dragkedja, hälkuddar, hårfärgningsstift, bröstvårtslappar, stödkorrigering för krökta tår (i 2-pack) samt ”Inkontinensbyxan i bekväm modell för besvär med blåsa och tarm. Med öppning för filtinlägg. Hudvänlig och hygienisk tack vare skyddsfolie. Kan kokas”. (Finns även i herrstorlek).

Tack BEST SELLER för att ni oombedda skickade mig en gratiskatalog. Jag hade underhållning i en hel timme! Oväntat – som en lottovinst.

Naturligtvis vill jag inte undanhålla er sexiga outfittor för herrar om natten,  raffinerade köksförkläden eller västen som lyfter varje outfit. Här är flera sidor, med stavfel och allt. Njut nu! Villl ni beställa så vet ni var ni ska vända er…

Detta bildspel kräver JavaScript.

21 kommentarer

Filed under Uncategorized

21 responses to “När fradgan börjar skumma och tanten slår ut i blom

  1. Ja vem i hela Hälsingland köper skiten? Ofattbart! Och jag rodnar av skam när jag ser det, och tycker synd om modellerna.

  2. Käraste Lilla Blå! Nu har jag läst dina senaste inlägg efter ”pausen”. Du levererar texter människor behöver. Skarpa, kloka, med schvung (vetefan hur det stavas) och då och då delar du med dig av din historia på ett drabbande, osentimentalt och sanslöst smärtsamt sätt.
    Jag säger bara TACK. Jag behöver dina texter. Kram.

  3. HERREGUDMINSKAPARE!!!

    Är det på riktigt? Riktigt riktigt?

  4. dr. no

    ”Gamla kärringar är så ensamma så dom köper vad fan som helst”, det är ju den äldsta sanningen i försäljarens arsenal. Har du inte läst ”Bunny Munros död”?

    Jag är hur som helst övertygad om att du skulle se gött skarp ut i en storblommig polyesterklänning… Som någon som blinkar lite för sällan och spänner halsen i små dragningar, nästan omärkligt. Som ler stort med glasartade ögon lite för länge och på fel ställen. En så’n som kommer ut på andra sidan och gör slag i saken.

    • Nu blev jag ju nästan sugen att slå till och sedan dokumentera påklädningen härinne… Frågan är bara vilken av de tre översta evadräkterna jag ska slå till på? Det lutar åt den första… den har liksom något… speciellt.

  5. godiva

    Blomstriga klädestyg är inte att ferdöma, egentligen. Det kan vara lite chict 50-tal över det hela, men när det kommer till polyester och färdiga pressveck & med en kvalitet som garanterat noppar sig efter första tvätten, neeeej. Hälsningar en som köper kläder på Jula.

  6. Hahaha-host-oj. Puh. Jomen jag har nog sett nåt sånt där på riktigt , utanför internettet. På gotland på 70-talet var det ett par jättegamla granntanter som hade småblommig polyester. Annars känns det sydtüsk landsbügd. Fast jag hoppas jag har fel.

  7. hi hi jag har också fått den katalogen men jag är ju urgammal som gatan så visst kan man tro att jag skulle behöva ha en bh som har blixtlås fram om jag skulle ha problem med att knäppa bhn bak. men…….hi hi faktiskt klarar jag att knäppa bhn bak och inte vill jag ha pressveck på byxorna heller. Ja herre je vad det finns grejor för alla minsann.

  8. Marguerite

    Jag blir helt vild! Varför har inte jag fått denna katalog, borde inträffat för länge sen. Förbisedd och ratad. Men verkar vara storartad underhållning, skall verkligen skicka efter ett eget exemplar.

  9. Åh, vilket underbart inlägg! Jag blir så nostalgisk. Jag minns att min mormor beställde ur den där katalogen, eller någon liknande. Hon hade klänningar i de mest åksjukeframkallande, grilliga mönster och hiskliga färger. Vissa kallade hon sommarklänningar och vissa vinterklänningar men det var omöjligt att se vad skillnaden var på dem.
    Kokar man verkligen tvätt nuförtiden, förresten?

Kommentera

