Priset på min blogg? Högt!

Trots att jag flera gånger under åren påpekat i mina inlägg att jag inte har för avsikt att släppa in reklam på sidan, så blir jag allt oftare kontaktad av diverse marknadsföringsbolag som vill ”inleda samarbete”. I början gjorde det mig lite förvånad. Erbjöd de mig jobb eller?

I mitt yrkesliv jobbar jag bl.a. med reklam men blandar aldrig ihop det med bloggandet. För mig är bloggen en separat del, en frizon om ni så vill. Just för att mitt yrkesskrivande är så styrt, så köpt, så marknadsanpassat… eller stympat skulle man kunna säga.

Jag har behov för att göra vad jag vill, när jag vill… och det gör jag härinne. Jag bloggar inte för pengar. Jag tillhör inte dem som skriver inlägg peppade med länkar till diverse företag och nätbutiker där varje länk ger några hundringar i fickan. Jag vill inte heller läsa sådana bloggar. Jag länkar ibland till något eller någon, visst, men inte för att någon bett mig. Inte mot betalning. Jag har bloggat i sex år nu (om några dagar) och aldrig tjänat fem öre. Kunde jag leva på att blogga utan reklam skulle jag göra det, var så säkra. Men det funkar inte så.

Jag skriver ett inslag kallat ”Reklamhelvittet”. Då kommer det första mejlet där någon talar om hur mycket hon gillar min blogg och att jag tycks skriva väldigt mycket om 70-talsmusik (?!). Skulle jag därför kunna tänka mig att skriva något om musik, kanske 300-500 ord och länka till en stupid gimmick i samma veva? ”Du får 300 kr för besväret.” Det kommer från en ”mediagrupp” i Stockholm jag aldrig hört talas om. Det är stötande av flera orsaker. Har hon ens bemödat sig om att läsa mig? Naturligtvis inte. Hon prickar fel på flera punkter i sin beskrivning av min blogg och det gör mig såklart sur. Dessutom känner jag instinktivt att det här sättet att ta kontakt med bloggare är så desperat tacky att det inte kan vara tal om en seriös byrå.

Ett par dagar senare läser jag ett eminent inlägg hos Anders Tempelman som blivit kontaktad på samma sätt. Han har blivit erbjuden 500 kronor. Nu blir jag ännu surare. Ska han ha mer betalt än mig? Vad fan?

”Lägg till en nolla så kan vi börja snacka” skriver jag vulgärt till ”mediagruppen” och tänker att nu måste de väl ändå förstå piken? Men icke, inom några timmar får jag svaret att förfrågaren ”tjatat sig till en deal hos chefen på tusen kronor”! Tretusen ansågs för mycket med tanke på den korta exponeringstiden ett blogginlägg ändå har. Det måste jag väl förstå? Till gengäld behövde jag nu bara skriva 150 ord. De ville bestämma innehållet. Sedan skulle de godkänna texten.

Om pengarna var netto eller brutto, svart eller vitt, har jag ingen aning om. Jag iddes inte svara.

Lilla Blå Bloggen är min blogg. Den skriver jag. Ingen betalar mig för det. Ingen annan än jag bestämmer innehållet. Jag skriver om det jag gillar och inte gillar. Det är mina åsikter. Inte någon smygreklam. Så vet ni det. Jag hoppas också det är glasklart för alla framtida ”mediarepresentanter” som kan få för sig att kontakta mig.

I mitt niotillfem-jobb skriver jag reklamtexter och översätter. Mot betalning. Det går fint att kontakta mig för sådant.  Vill ni ha mina yrkeskunskaper får ni betala. Men Lilla Blå Bloggen är reklamfri! Nu och imorgon. Har vi rett ut den saken nu?

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Priset på min blogg? Högt!

  1. Ord och inga visor. B|

  2. Jag har funderat på det där med ”samarbete”. För det är ju inget samarbete de erbjuder, de erbjuder mig eller dig eller vemfandenumejlar att skriva något de vill sprida för en skampeng. Vad JAG (eller du eller du vet) ska få ut av det är mer höljt i dimma. För uppenbarligen är det ju inte ens pengar.
    Nä, på min blogg hissar och dissar jag enbart efter eget behag.

    • Vi får inte ut ett skit, det är den bistra sanningen. Annat än att vi förlorar i trovärdighet…
      En egen blogg är en egen blogg är en egen blogg.😉

  3. Bra rutet! Jag förstår inte att folk är beredda att sälja sin bloggsjäl för en spottstyver!

    • Jag har grunnat en hel del på det här. För många är det kanske bara ett lätt sätt att tjäna en extrapeng? Vissa kanske inte tycker det är så märkvärdigt att göra reklam för än det ena än det andra, man kanske bara tycker det är trevligt att ”vara lite bussig” mot någon som ber om smygreklam… och så få en slant för besväret? Jag vet inte… Men jag vet vad jag själv vill och inte vill med Lilla Blå Bloggen: att det är jag som styr skutan.

  4. Åh så blåögd jag är, hade inte riktigt fattat hur det fungerar. ATT det är så som du beskriver förstod jag men inte riktigt hur. Gött att jag hittat dig djungeln! Skönt att gilla det äkta liksom.

  5. mickeb

    Tjena Lilla Blå, min favvo, du skulle se min mailbox, fem ggr i månaden vill någon jävel att jag ska göra en utställning, och på slutet kommer alltid det vanliga. Tyvärr,,,osv, inga pengar, men bra reklam för dig. Tror dom verkligen att jag efter 45 år i den här branschen behöver reklam,,,jag behöver bara en sak, pengar, pengar, pengar,,kram på dig
    m

    • Haha, ja jag har förstått det, gullgubbe där. Den dagen världsimperiet blir mitt och jag vadar i stålar kommer jag att försörja dig tills du storknar. It’s a promise!

  6. Pingback: Man får vad man betalar för… | Znogges hörna, filialen

  7. Jag har bloggat i åtta år och aldrig fått nån sån förfrågan..gudskelov =) Min blogg är väl inte nog intressant =)
    Hatar dom små reklamrutorna i bloggen, så på min dator har jag plockat bort dom (men jag vet ju att dom finns) Visst kan man betala för en reklamfri blogg..men men.

    Ha en bra dag !!

    • Hej Ninni. Bloggat i åtta år?! Wow, då vinner du över mig med hästlängder (eller åtminstone två år). Nej, jag är heller ingen älskare av reklam i tid och otid… Tack för din kommentar och välkommen hit. Fortsatt trevlig helg.

  8. 1000:-? Nu är det min tur att bli irriterad.

  9. Pingback: Ska vi slå ett slag för den tyska pickelhuvan eller? | LILLA BLÅ BLOGGEN

Kommentera

