Jesus återkomst – detaljjustering

Sitter hemma och jobbar. Det är lite knepigt idag. Något slags digitalt kassaboks-system som ska översättas. Inte min starka sida. Jag sitter med pannan i djupa veck när det ringer på dörren.

Utanför står de saliggjorda kvinnorna som funnit Jesus. Jag inbjuds att fira honom nästa vecka. Den 26 mars, påstår kvinnorna, är det 1980 år sedan han dog. ”Den största människan som någonsin levat”, förklarar den ena kvinnan allvarligt och överräcker ett blad till mig. Jag undrar i mitt stilla sinne varför de vill fira hans död om han nu var en sån finfin kille, men hej… vem finner inte anledningar att fira mitt i veckan?

På framsidan av bladet har någon tecknat ett porträtt av hur Jesus tydligen såg ut. Lite som Leif Pagrotskys yngre brorsa.  Killen är i sin tur omgiven av en massa människor som ser hellyckliga ut vid tanken på att han har dött.

jesus kommer 001

På baksidan har de tecknat en version av honom naken sånär på ett höftskynke. Han har ett lätt orgiastiskt uttryck i ansiktet där han tittar ned mot sitt underliv med armarna ovanför huvudet. Han är rakad under armarna. Min blyghet hindrar mig från att visa bilden här.

Sedan kvinnorna tackat nej till att komma in och värma sig i Muminsalongen med en whisky denna blåsiga dag, tackar jag för inbjudan och går tillbaka till datorn. Känner mig småfrälst. Nu har jag ju nämligen översättningen för följande rad klar för mig: Adjustment detail non product return.

Jag fyller i bokstäverna i det tomma fältet: J-e-s-u-s.

13 kommentarer

Filed under Gubbar

13 responses to “Jesus återkomst – detaljjustering

  1. Det var Pål Pommac som skvallrade … att du på något vis inviterat Jesus … så jag skyndade mig hit., nyfiken som jag är

    Hallelujah …

    Var och en blir salig på sin tro … sannerligen

    Amen

    • Hade det varit Jesus som ringt på är jag säker på att han inte tackat nej till en virre, med så lite kläder på i detta bistra väder. Men kvinnorna var mer svårflörtade. Som sig plägar. Amen.

  2. WoW

    Vi fick den också och satte upp baksidan med den vältränade Jesus på kylskåpet som träningsmål för maken som fått en liten putmage😉

  3. Han ser ut att ha haft ett väldigt bra schampo. Stod det något om vad det var för märke och om det går att beställa på internet?

  4. Så du har också haft dem på besök! Här dök två män upp men andemeningen var den samma. Eftersom jag tog emot bladet så har de återkommit vid tre tillfällen. Senast det begav sig skällde dock våra hundar så pass att de lätt skräckslagna skyndade förbi! Jag befarar att vi är bannlysta nu😉

  5. Vem illustrerar deras bilder har jag alltid undrat. Är det alltid samma person som har ritat människorna, alltid samma stil, alltid samma färgsättning. Det väcker min nyfikenhet mer än deras budskap

    • Det kan man fråga sig. Jag tror i alla fall inte det är någon särdeles religionskunnig som tagit till pennan, snarare någon med undertryckta erotiska fantasier. (Fantasier i alla riktningar med tanke på höftkläden, lejon och lamm och rusigt lyckliga romer i kohagar om vartannat…)

  6. Säger bara ett. Om han hade sett ut som på bilden och knackat på min dörr så hade han fått komma in även om jag bara kunde bjuda honom på kaffe.

  7. Marguerite

    Hemma har jag en kylskåpsmagnet med texten: ”I have found Jesus. He was behind the sofa the whole time”. Förvissad om sanningshalten i detta undviker jag att öppna dörren för missionärer.

Kommentera

