Helskottagott-brödet

knäcke 1 Pål Pommac bjöd in mig till äventyr i köket häromdagen. Vi försökte oss på något nytt. Efter mikrad katt, roadkill-gryta, syltade gräshoppor och marinerad snok tänkte vi att knäckebröd kunde vara en hit. Både för nerverna och magen. Så efter en lyckad sejour tänkte vi dela med oss av godsakerna. Alltså, har du en halvtimme över av ditt liv och vill känna dig sådär vansinnigt up to date och hälsosam, trots att du är storrökande storstadsbo, så prova följande:

Hiva fram ingredienserna; rågmjöl, havregryn, linfrö, solrosfrö, pumpakärnor och sesamfrö. (Ja, det är en herrans massa frö. Och nej, vi hade inte allting hemma heller. Men det finns att köpa i varenda mataffär so no big deal…)

Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram två plåtar och klä med sånt där prassligt papper som gör att saker och ting inte fastnar. (Livet är för kort för att stå och göra rent ugnsplåtar efteråt).

knäcke 2Släng ned följande i en bunke och rör om:

1, 5 dl havregryn, 1 dl sesamfrö, 1 dl linfrö, 1 dl pumpakärnor, 1 dl solroskärnor, 3 dl rågmjöl, 1,5 tsk salt.

Nu dammar det lite och det är helt i sin ordning att nysa i valfri riktning. Häll sedan i 1,25 dl matolja och 2 dl vatten. Rör om med en slev eller ta nävarna till hjälp.

knäcke 4Sedan dunkar du ut halva degen på första plåten. Där ligger den så, till allmän beskådan och beundran. Det påminner lite om kobajs eller betong. Det är ingetdera. Kavla ut, se hur degen smular sig och inse att det går bättre att platta till alltihop med händerna. Vi tryckte och knådade ut en fin, tunn platta, ca 3 mm tjock. Sedan gjorde vi om’et med plåt nr 2 och resten av degen.

Sedan in med det hela i ugnen i 15 min. Ta ut, skär i bitar med en brödkniv som inte är rädd av sig.

Egentligen är det väl inget riktigt knäckebröd, snarare något slags kex. Det blir i alla fall gott så in i helskotta. Man kan äta det som det är, eller som här med smör och ost. En skvätt rödvin slinker ju också alltid ned till det mesta. Kort sagt, två plåtar med bröd som både smakar gott och är nyttigt och dessutom tar max en kvart att ratta ihop (+ en kvart i ugnen) – det är recept jag gillar! Sedan har man ju en massa frön kvar… det räcker till flera bak. Annars finns det fåglar i stadsparken, vet ni… Lycka till!knäcke 5

12 kommentarer

Filed under Recept

12 responses to “Helskottagott-brödet

  1. Thanks Pålle o Blå, det ska jag testa. I gasugnen…

  2. Åh TACK … det var som en skänk från ovan. Mannen har helt slutat äta vetemjöl .. ja produkter alltså som innehåller vetemjöl … och så älskar han bröd och så … TACK!

    Nu ska här bakas … hm …

    Kram!

  3. Har smakat det och klagade inte! Ruggigt gott tillsammans med en vällagrad ost…

  4. Fann en ny favoritost. Vesterhavs……Vill veta något om den så jag googlar. Jag googlar mig rakt in i din värld. Nu är jag fast, vill läsa allt du skrivit. Älskar ditt språk och dina tankar! Så det kan gå när man googlar ost…..

    Tjing!

  5. Jag som av princip inte bakar pga att det bara blir misslyckat ska kanske prova det här. Om jag får tillbaka bilen och om jag blir så bra i knät så jag kan ta mig iväg från skogen och handla. Att det är -27 grader kallt gör det inte bättre och som sagt Jag har 2 mil till närmsta affär så det är lite långt att hoppa dit på kryckor men förr eller senare ska jag väl ta mig iväg. Tur att jag har er bloggisar att gå in och läsa. Alla mina maskiner har gått sönder bara datorn funkar och jag hoppas innerligt att den kommer att funka länge .

  6. Men hur har jag kunnat missa detta!? Var har jag varit i hela ditt bakliv? Nu måste jag genast sluta arbeta och gå hem och baka knäcke. Funkar det med brie på också? Har en liten hang up på brie just nu.

Kommentera

