Solen, olivoljan, siestan…

Svenskarna har sitt Systembolag och osynliggör tobaken i samhället, säger en dansk expert och menar att det är skälet till att Sverige hamnar på fjärde plats över de som lever längst. Mera kontroll helt enkelt. Ordning på torpet. Allt enligt tidningen The Lancet, alla medicinares egen porrtidning.

Danmark, däremot, har hamnat på en pinsam 18:e plats. Danskarna har konstaterats dö tidigare än andra, just på grund av att de röker och krökar för mycket, frossar i taskigt käk och skiter i att motionera.

Och vilka lever då längst? Folk kring medelhavet. Det är solen, det är olivoljan, det är siestan och rödvinet som gör’et.

Bland insändarkommentarerna i den danska kvällstidningen kan man läsa att det ska fan till att vara sund när man lever i ett samhälle som inte tillåter siesta, som gör att vi jobbar som skållade råttor och sedan, när vi kommer hem, bara vill sjunka ned i soffan, käka chips, kedjeröka och ta en grogg eller fem. Men de där italienarna, grekerna och spanjorerna… de kan ju bara softa på uteserveringar i solsken, sova middag fyra timmar om dagen, käka färska grönsaker en masse och pimpla rödtjut morgon, middag och kväll. Tacka fan för att de mår bättre och alltså lever längre.

En frän kommentator kontrar med att som i Sverige vill man väl inte leva, i förbudslandet nummer ett. Hellre då leva osunt och dö tidigt med ett leende på läpparna.

Jag funderar på hur folk egentligen mår dag i de där medelhavsländerna. Med en ekonomi körd i botten. Rekordstor arbetslöshet. Jag vet inte jag… jag tror nog de är lika stressade som oss andra. Men de bränner mindre brännvin hemma, det är visst och sant.

Själv har jag bakat knäckebröd med Pål Pommac idag. Mer om det senare…

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Solen, olivoljan, siestan…

  1. dr. no

    Det där med att tävla om vem som lever längst; vilken jävla idioti. Som om en timid oskuld som lidit av pungbråck hela sitt liv för att han inte vågar ta saken i egna händer, gömt sig från samhället och levt med sin kontrollerande mor till hennes död eftersom denne i tid och otid uttalat förkastelsedomar över allt och alla och hotat stackars lilla Lars (jo, han heter så, mamman funderade nog på ett bibliskt namn men blev slutligen vid hennes salig makes andranamn), som i hela sitt liv träffat max 4 personer (inklusive barnmorskan som förlöste honom men exklusive fadern) och aldrig upplevt några av livets känslor skulle ha haft ett bättre liv än någon annan bara för att han druckit blutsaft hela sitt liv och därför lever tills han är 122 år och 5 månader gammal? Så jävla dumt.

  2. irrhönan

    @dr. no – det där är är världens bästa klipp!!! Älska Ernst-Hugo.

    Instämmer i kören och förundras över att jag älskar det land jag bor i ändå, efter 23 år på andra sidan sundet.

    Undrar om jag kan räkna mig till den svenska eller den danska statistiken? Har det med medborgarskap att göra, tro, eller gener? Eller bara var man råkar bo?😉

    • Vi som älskar Ernst-Hugo… en egen liten klubb.🙂
      Och ja, Irrhöna, den där kärleken till Danmark.. är man svensk eller dansk eller någon slags hybrid? Fan vet. Spelar ingen roll. Man älskar sitt rödtjut, sin cigarr, sin livsgläde.,.. man saknar sin siesta och sin sol… man är skandinav… med allt vad det innebär. Simple as that. Och man dör när man dör… Så är’et.

  3. Ernst-Hugo regerar från graven. I medelhavet har dom en jävla lång siesta just nu. Många människor. Det är svårt att leva av siesta. Skönt en stund men sen…

  4. Jag är med i klubben … ”Ernst-Hugo-klubben” … om jag fååår vill säga. För också jag älskar ”gubbslemmet” (han hade ju sån´t utspel att man absolut inte kunde sitta på första raden och bli översköljd) … om du förstår vad jag menar.

    Kram!

    PS .. och vad beträffar livslängd … I don´t give a damn … Live and let live … liksom DS

Kommentera

