DFDS, står det för De Förbannade Djävla Svinpälsarna?

Som den lyckliga knorr jag är mottager jag två stycken presentkort i gåva. Vardera på 400 danska kronor. Dessa kan, enligt texten på korten, lösas in hos diverse företag och firmor i Danmark. Jag beslutar mig för att lösa in dem hos DFDS då jag är glad i båtturer och vill hälsa på vänner i Oslo. Sagt och gjort. Jag loggar in på kortets hemsida för att lösa in dem. Men se, ack och ve, DFDS tar bara emot presentkort på summan 500 eller 1000 kronor. Inte 800. Okay, om det ska vara på det viset. Så jag klickar i den lilla rutan för femhundringen och mottager därefter på posten, några dagar senare, ett nytt presentkort, i princip samma kort som innan. Men nu med summan 500 kronor tryckt inuti. (De resterande 300 kronorna löser jag in hos ett annat företag…)

Nu ska jag boka min båtresa hos DFDS. Hur göra? På kortet står det att jag ska ringa dem i Danmark. Men jag tänker att jag ju lika gärna kan boka resan själv, via deras hemsida. Sagt och gjort, jag loggar in och letar efter datum och hytt och prisklasser och fan och hans mormor. Men se, något ställe där man kan skriva in presentkortets fyra kodsiffror, det finns inte!

Jag checkar den svenska hemsidan och den danska. Ingen ruta för presentkortskod. Man måste alltså ringa upp?

Eftersom jag bor i Sverige och den svenska hemsidan utlovar gratis tågbiljett till hamnen i Danmark så vill jag helst ringa det svenska numret. Men på presentkortet står det att man ska ringa den danska kundservicen. På den danska hemsidan står det inte ett skit om några gratis tågbiljetter. Dock har de en ruta där man kan trycka –  för att sedan chatta med kundtjänst, i realtid, ifall man har funderingar och frågor.

Jag har funderingar och frågor så jag trycker på chatten och upp kommer en ny ruta. ”Vår chatt är dessvärre stängd.” Det beskedet skyltar båda ländernas hemsida med i flera dagar. Deras telefontider överensstämmer inte med mina så till slut jag sänder dem ett mail med min fråga. Hur bokar jag om jag inte har möjlighet att ringa dem under deras öppettider och vart vänder jag mig, till Danmark eller Sverige?

Jag får ett mail tillbaka som säger att de mottagit mitt mail och kommer att svara mig inom en vecka! Förhoppningsvis.

Inom en vecka kommer svaret. ”Hej, skicka oss ditt telefonnummer så ringer vi upp dig under vår telefontid.”

Jag antar att DFDS tror sig vara verkliga hejare på service i och med detta. Men att jag inte har möjlighet att sitta i telefonen just dessa timmar har fullständigt gått dem förbi, trots att det var det jag skrev.

Jag avvaktar några dagar till. Ser på hemsidan att resorna börjar bli fullbokade.

Så en onsdag får jag chansen att slå dem en signal. Jag ringer det svenska numret, det går till Helsingborg. En danska svarar. Okay, nå, it’s fine by me. Jag säger att jag vill boka en resa och har ett presentkort.

Vad har jag för något?

”Ett presentkort!”

Kvinnan i luren sitter tyst ett tag. Menar jag möjligtvis ett gavekort?

”Ja, for fanden. Et gavekort. Kom nu!”

Hon svarar ”ett ögonblick” och försvinner i tre fyra minuter. Jag får tillfälle att njuta DFDS fina pianoklink i luren. Kvinnan kommer tillbaka, tar emot mitt önskemål om avresedatum och kopplar så in mig på ett helt annat samtal som pågår mellan två andra kvinnor, uppenbarligen en kund och en kundtjänstmedarbetare. Jag lyssnar förvirrat till samtalet några minuter, ropar ”hallå” och blir så småningom tillbakakopplad till den första kvinnan. Hon säger ”undskyld” och kopplar på pianomusiken och försvinner igen – denna gång tar jag tid – fem minuter är fruntimret väck utan någon förklaring.

Så där håller vi på – i en halvtimme. Jag har ont om tid, jag är vansinnigt irriterad och säger till slut uppfordrande att ”nu stannar du kvar på linjen tills vi avslutat min beställning” och hon jamar ”ja, undskyld” tillbaka. Efter dryga halvtimmen har hon lyckats få styr på mitt namn och adress och vilka datum jag ska åka. Samt att jag har ett g-a-v-e-k-o-r-t.

Jag inbillar mig ju naivt att jag efter dessa drygt två veckors tjafs hit och dit nu bara ska kunna uppge koden som står på kortet och så är saken klar. Men fikon och fan heller!

Nu blir jag uppmanad att sända in presentkortet med snigelpost till en adress i Danmark. På presentkortet ska jag skriva mitt namn, min adress, mitt bokningsnummer samt min mejladress. Därefter kommer de att mejla mig en länk så att jag kan gå in på nätet och avsluta beställningen själv. Tågbiljetterna kommer via SMS på avresedagen.

”Men jag har ju koden?” försöker jag irriterat. ”Du kan väl bara slå in den?”

Det kan hon inte.

”Var ska jag så skicka gavekortet?” (Jag drar ut på vokalerna… gäääääääävekårtet). Ja, jag är sur nu.

”Det står väl en adress tryckt på kortet?” säger kvinnan i andra änden, minst lika sur.

Jag vrider och vänder på mitt kort. Jo, titta, där nere med tunn kursiv stil står en adress i Danmark.

”Hur lång tid tar det innan jag får …? Hallå?”

Jag inser att DFDS representant har lagt på luren mitt i vårt samtal!

Fin service, DFDS. Jättefin service. Kanske skulle ni ta och uppdatera era jävla hemsidor till 2000-talet också?

Men jag har ju inget val, jag ska ju ha min resa. Så jag postar presentkortet, väntar några dagar och se på fan… det kommer ett mail. Jag loggar in på den bifogade länken och ser reseuppgifterna. Datum stämmer. Men inte summan!

För varken på hemsidan, på presentkort nummer ett som sedan löses in mot presentkort två eller i telefonen upplyser DFDS att de tar ETT HUNDRA FEMTIO KRONOR i avgift för att lösa in presentkortet ifråga! Dock, vill man lösa tillbaka presentkortet så går det bra – men då drar de av halva summan i expeditionsavgift.

Jävla gamar!

Härmed utser jag DFDS och deras urusla kundservice till Årets Sämsta! De har vunnit en överkörd skunk i förstapris. Den kommer att levereras av en HA-wannabie direkt på huvudkontoret en dag när de minst anar det.

first price for DFDS

 

 

 

20 kommentarer

Filed under Resor

20 responses to “DFDS, står det för De Förbannade Djävla Svinpälsarna?

  1. Olle Falk

    Mitt bidrag till betygsättningen blit en överkorsad fästing! Jag hoppas att resan blir i motsvarande grad mer fantastisk än du kunde ana. Kram!

  2. Men faaaaan vilket strul. Jag blir matt bara av att höra din berättelse. Beundrar dig som orkade hålla på och inte ge sig.

    • Haha, jag var ilsken som ett bi efteråt. Så mycket onödigt tjafs för något som kunde skötts enkelt och smidigt om de bara visat lite framförhållning. Att få ett presentkort i gåva ska vara lustfyllt och för den som gav det – åtminstone en känsla av att ha gjort någon glad. Men jag tar min båttur i vår och jag får i alla fall träffa vännerna… det toppar allt strul.

  3. Men jösses så illa skött av DFDS! Sickna pottrötter!

  4. Fy för den lede … Må DFDS brinna i Gehenna, dalen, söder om Jerusalem, som var en avfallsplats ”där djurkadaver, sopor och lik från kriminella dumpades”,

    Och hoppas din båtfärd och vännerna får eländet med gavekortet att blekna.

    Puss!

  5. dr. no

    Jag äger DFDS – kul att höra att vi gör sådan succé.

  6. I klass med Telia inser jag och då har man lagt ribban. Hoppas att resan ändå blir bra…

    • Nog är ribban lagd alltid. Den står åtminstone inte. DFDS verkar vara ett företag utan stake. Ursäkta alla dessa penisassociationer, det tycks vara en sån dag idag.😉

  7. Och dessa historier är otaliga. Otaliga. Otaliga. Och de får den lilla människan känna sig maktlös. Maktlös därför att de man dealar med inte kan fatta självständiga beslut. Inte var smidiga. Inte vet sina egna system, och därför blir som proppar i sitt eget avlopp. Näe, fy för bövelen. Magsvärksirrationssituationer. HU OCH SKÄMS PÅ DOM!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s