Counting my blessings

Försöker fokusera på det som är gott i mitt liv. Jag kan ta båten över till Danmark en dag och handla ost och bröd när solen skiner. Det är det inte alla som kan. Jag älskar det där jävla landet och jag älskar båtar.

mot helsingörhelsingörAtt glida in och ur ur hamnar får mig alltid att känna mig som kung, även om det bara är på en sketen turistfärja. Det ligger ett äventyr i hamnar och hav och båtar; ett äventyr jag vill åt ofta. I Helsingör kan man också undvika de värsta turisthoparna genom att åka regniga vardagar. Gå runt i gränderna, leta loppisfynd, provsmaka ostar och viner, digga de gamla husen.jan 2013 helsingörost???????????????????????????????Vad mer är bra i mitt liv? Jag bor fem minuter från vattnet, vid mitt älskade Öresund. Där jag allra helst vill vara om jag ska bo i Skandinavien. Förra sommaren hade jag en vana jag tänker ta upp igen så fort väderleken blir bättre: att gå upp innan solen, koka ett ägg att stoppa i fickan, ta min lilla sked och så iväg ut. Promenera mig svettig i en timme, sedan ut på piren, förbi båtarna, längst därute på udden bland stenarna. Sitta där och käka mitt frukostägg och glo på havet. Sedan vända hemåt igen, morsa på de morgontidiga ute med sina hundar, komma hem, duscha och vara redo för jobbet. sommarmorgon 2012

Men det är en stund kvar till sommaren och glittret över vattnet. snöhelvetetOch i snön växer vardagshumorn…om man har ögon att glo med. Och det har man ju.

PittapålleSå vad fanken… nu får det vara slutdeppat på ett tag. Jag har det inte svårare än någon annan och jag försöker räkna de goda tingen, en efter en. Dessutom har jag de absolut bästa bloggläsare någon kan önska sig. Det har ni bevisat mer än väl de sista dagarna. Den här sprillans nybakade morotskakan är till er. Tack allihop för att ni finns, för att ni gitter läsa och kommentera som ni gör. Det värmer otroligt mycket!

Vintergojs 2013 032

19 kommentarer

Filed under Cyberrymdens bästa

19 responses to “Counting my blessings

  1. Tack för kakan! Underbar. Och Helsingör! Att få strosa i gränderna där är som bästa medicinen. Länge sen jag var där dock. Borde bli en påminnelse om att ta mig dit. Men det får bli en vår först.

  2. dr. no

    Bra så. Men låt nu för fan inte bloggen drunkna i ”styrkekramar”, ”bästa”, ”finaste” och andra värdetömda idiotord i tiden bara. Ska det kramas får det fan vara som i Engströms ”medan det jäser”, till exempel:

    ”Kom an! Ä du rädd, eller vill du
    att ja ska börja, så bara säj ifrån. Will you box or
    rough and tumble, så bara säj ifrån! Tror du inte
    ja ha vari på sjön — — — jasså ä dä bara vanlit
    livtag. Här har du mej!
    Och i nästa ögonblick låg »Nordens Ek», den
    väldige, på arenans ammoniakdoftande beläggning….”

  3. Marianne Hoden

    Tack för kakan ,Men inte behöver Du bjuda jag läse alltid Lilla Blå Följer Dig med glädje om DU mår bra.Blir ledsen när DU är ledsen ..Just nu är jag svårt ledsen för min livskamrat under 40 årligger mycket svårt sjuk .Får inte gå tll sjukhuset för jag är och har varit sjuk i 14 dagar . Ett virus. Mina söner vakar Du känner en av sönerna. Hur jä…Svårt skall livet vara, när man inte får möta Döden med sin bästa vän ????? Hodenskan

    • Finalill, jag beklagar din sorg. Det låter, f’låt uttrycket, för jävligt. Klart du vill vara hos din livskamrat. Håller tummarna hårt för att det går vägen. Kram kram kram.

      • Marianne Hoden

        Det är över NU.Fick Ebbe förflyttad.till avd hjälp i slutsk,Fåglar kom och cirklade utanför. Vår son sa Är Du klar att flyga nu.Ebbe var klar.15 minuter senare var lidandet slut. Vården var mycket god.

  4. Vilket sammanträffande!
    Jag menar, det här med ägget. Hm…

    Ett tag sedan jag var över på den danska sidan.
    Det kommer när det kommer.
    Men visst, jag känner mig bortskämd som har så mycket nära till hands.
    Börjar nästan kännas som en frihet i sig…

    /Marie

  5. Göthe

    Kom till Sverige från Köpenhamn igår. Har numera dansk adress och CPR nummer. Hälsa på vetja.

  6. Ta K för en trevlig blogg där du blir personlig men inte privat. Du verkar vara en trevlig människa med goda intentioner, hoppas att det känns bättre.

  7. Jag gillar Helsingör och alla små mysiga affärer. Alla gånger jag åker ner till Helsingborg för att hälsa på min son och mina bröder ser jag till att ta färjan över. Så vill jag också åka ut till Sofeiro och naturligtvis vandra i Pålsjö skog och titta på bokskogen. Sonen bor alldeles i kanten av skogen och här uppe finns inga bokskogar så för mig är det sååååå vackert. Visste inte att du bodde där nere. Ser ut som om jag har flera stycken från Skåne i bland mina bloggvänner. Knepigt att det skulle bli så. En av mina bloggvänner (Mimio) är granne till sonen och bästa kompis med min bror och vi hade inte en aning om det. Nu har hon och hennes man varit hit och hälsat på. Kul
    Idag skickar jag dig en varm ”Alla härtans dag” kram och hoppas att ni snart får vår där nere.

  8. Michaela

    Har precis hittat hit och det känns fint och luktar gott gör det också. Hänger nog kvar ett tag.

  9. Ögonfröjd sannerligen … om man har såna … ögon alltså … att se med … great balls of stone … och ”det där” däremellan🙂

    Kraaam!

  10. Bra: finna det goda i skithögen! Baka en underbar kaka. Snart är det mycket glitter igen. Mycket i böljorna dina. Kram

  11. Tack, gullungar, nytillkomna som ”gamlingar”.

Kommentera

