Det är mycket is nu

Han står där i snön med ryggen emot mig. Framför slänten ned mot ån. Keps på huvudet. Händerna framför sig.

Jösses, tänker jag. Stå och pinka i minusgrader, det kan inte vara någon sinekur?

Sedan märker jag att han har huvudet vänt åt vänster och då förstår jag. Han pinkar inte. Han glor på utsikten. Ingen man kan pinka och se åt vänster samtidigt. En man glor som hypnotiserad på sin stråle när han pinkar. Han klarar inget annat. Att samtidigt vrida på huvudet innebär att han ramlar omkull.  Det är nåt i hans hjärna. Jorå.

Isen har lagt sig i ån såväl som nere vid havsbrynet.

ånJag finner en liten ränna i isen där ett gäng änder ligger och ser avtrubbade ut. Jag går närmare för att kika på dem och de tycks genast tro att jag är sänd från ovan, med gigantiska limpbröd i fickorna. Inget kunde vara mer fel. De glider på rad upp ur rännan, vaggar fram till mig och sjunker ned framför mina fötter. Benen bär dem liksom inte. De dimper i backen en efter en, som nedknarkade, bortdomnade opiatfän. Jag blir lite fjollig och börjar prata med dem innan jag kommer på mig själv, ser mig omkring och backar ett par steg. De vaggar tillbaka till sin isränna. Ett dyster dag för grabbarna Grön.

grabbarna grönNere vid havet står fluktaren med kikaren. Han glider omkring ibland. Vi är flera glidare här i lillhålan. Vi låtsas inte om varandra. Vid solnedgångar och sena skymningar kommer vi glidandes, tysta och ensamma. Intar varsin bit av stranden och ställer oss och glor ut mot Danmark. Det är okay, havet räcker åt oss alla. Våra tysta drömmar tråcklar ihop dagen och vecklar ut natten, ut mot världen. Ibland är tystnaden och skönheten så svindlande att man nästan vill gråta. Bröstet blir kladdigt och mjukt som äppelmos. En stund att dela men ändå inte.

havsfluktarn

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Det är mycket is nu

  1. Glor mot Danmark. Kan du möjligen bo i Helsingborg då. Nog är det synd om änderna. Tänk dig själv att doppa fötterna i iskallt vatten och hela dagen dessutom. Ja vinter när en jobbig tid för alla

    • Vintern är rätt gräslig men när jag läser om ditt slit med vedhuggning och annat så inser jag att min vinter ändock är tämligen banal.😉 Så länge bussarna går så…

Kommentera

