Själ på långvandring

De där vägarna som rullar ut sig. Ni vet vad jag talar om. De finns inom oss alla. De där vägarna utan slut, de där vägarna som ligger ihopringlade inom oss som lömska, drömska huggormar… redo att rullas ut när tonerna från flöjten når dem.

Det finns vägar som skapar musik och musik som skapar vägar i ens inre. Ni vet vad jag talar om. När musiken får de inre motorvägarna att rulla ut som surrealistiska hundtungor och man färdas. Det är ju meningen. Man ska långt ut, ända tills världen kantrar… själen drar iväg, långsamt eller med raketfart, men den drar iväg utan koppel och det är som det ska vara. Nomadknark.

Det finns en låt av Chris Whitley som heter Big Sky Country. En sång jag älskar utan att egentligen fundera så mycket över. Förutom att vara titeln på en låt är “Big Sky country” också benämningen på staten Montana. I Montana har jag aldrig varit. Men drömmar om de där gigantiska vidderna och den stora himlen som välver sig ovanför, det har jag alltid haft, så länge jag kan minnas. Överhuvudtaget är jag svag för vidder och himlar. Feta gröna landskap, regnvåta städer eller stormande hav… spelar ingen roll… men det ska vara stort och svindlande och fritt och man ska färdas tills man smälter ihop med allt och inte längre vet var man börjar eller slutar.

Chris Whitley var en lysande begåvning men finns inte mer. Han gick bort alldeles för tidigt, som så många bra före honom. Det är därför jag blir extra rörd över att se att hans 25-åriga dotter Trixie fortsätter i hans spår. Hon gör också musik och har en röst som släpper ut själen på långvandring. I februari gästar hon Vega i Köpenhamn. Man kanske skulle smyga förbi och lyssna lite?

5 kommentarer

Filed under Musik, Uncategorized

5 responses to “Själ på långvandring

  1. Jo du sätter som vanligt ord på det jag (oftast) är ordlös inför … MUSIKEN … och du har också en röst på närmre håll och ”live” som får min själ att vibrera, din brorsas röst🙂 … jösses …

    Kram!

  2. Tack för de nya musikaliska bekantskaperna. Hade inte hört nån. Bra!Grymt pockande video till Chris låt. /Loll

Kommentera

