Ljuset, för fanken, ljuset!!!

När jag lämnar saltgruvan runt fyrasnåret på eftermiddagen brukar det vara mörkt ute. Det är mörkt när jag går till jobbet och det är mörkt när jag går därifrån. Eftersom jag arbetar i en skrubb utan fönster så blir jag lätt lite låg under vinterhalvåret (eller jävligt argsint, negativ och motvalls är kanske en korrektare beskrivning). Avsaknaden av ljuset gör mig så… fjuttig på något sätt. Jag kroknar, vänder mig inåt, tänker på döden och annan skit, ni vet…

Idag är det den 3 januari. Januari är normalt en svinig månad. Kall evighetslång tortyr, ofta med snö, detta djävulens påfund. Men idag blev jag varse att ingenting var sig likt.

Prick klockan 16 släpptes jag ur fångenskapen, rusade ut så där som dårar alltid rusat ut i friheten. Den där stunden då man mycket väl skulle kunna förvandlas till en yxmördare ifall nån skulle få för sig att stoppa en i korridoren och snacka jobb. Inte nu! Ur vägen!

Väl ute på trottoaren, efter några meter, reagerar jag. Det är fortfarande ljust! Dagsljus! Jorå, det är mulet, jorå, det blåser utav bara … men ljuset, ljuset!!!

På en sekund minns man hur det var – vårkänslorna – livsgnistan som sprätter ‘te i hela systemet. Stegen blir lättare, man håller huvudet högre, man möter folks blickar, man pallar till och med att le mot dem. Ljuset! Hela vägen till tåget kändes som en helt okay vårdag i april!

Något har hänt. Jag diggar’t.

typ glad liksom

 

 

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Ljuset, för fanken, ljuset!!!

  1. Uran fönster… Då hade jag klättrat på väggarna efter en förmiddag. Men visst märktes det i eftermiddags att det var ljusare lite längre…

  2. Underbart! Ljuset är åter!

  3. Ljuset, det viktigaste av allt. För den inre friden.

    I långa perioder kan jag stå i det analoga mörkrummet.
    Helt svart vid ”soppning” av film. Inget ljusinsläpp alls, mer än speciallampor för mörkrum vid kopiering av bild.

    Men, det är också magi som växer fram i baden i all min ensamhet.
    Tankarna som kommer den tiden (den längsta har varit tre månader i totalt mörker) går inte att beskriva, men det är mycket som händer inombords, även om det är under en kreativ process.

    Efteråt är jag fullkomligt slut.

    Återigen är det val vi möter, och väljer.

    Jag tar igen förlorat ljus med moder natur oavsett väder. Då får jag krafterna tillbaka.
    Och, kan möta mörkret på nytt…

    Så, ja. Jag förstår precis vad du menar.

    /Marie

  4. dr. no

    ”Solen lyser på psykopat och på a-lagsbänk och finansmagnat / sol över fattig och rik” – säger Johan Johansson, som jag minns det.

    Själv gillar jag inte när människor ler och stirrar mej i fejset. Hela våren är ett enda långt VAFAN GLO’RU PÅ!?!?!

    • Äsch då, du är nog bara blyg.

      • dr. no

        Antagligen. Här sitter jag, förskrämda stackare, och lever ut mina hämningar i skydd av tangentbordet, för att sedan åter stryka med foten och med böjt huvud smyga mig igenom livet.

        ”Övermod har skam i släptåg,
        vishet finns hos de saktmodiga.” (Ords. 11:2)

  5. Detta evighetsmörker … som det tycks … känns värre och värre för varje år tycker jag. Så nog blir man glad när det märks att ljuset är på återtåg. Och det märks. Jag jobbar ju inte och kan utnyttja ljuset hela dagen och skulle varit tokig för länge sen att behöva jobba utan fönster…

    Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus.
    Och Gud såg att ljuset var gott; och Gud skilde ljuset från
    mörkret.
    Och Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och
    det vart afton, och det vart morgon, den första dagen.

    Vad har vi gjort häruppe i norr som knappast har ljus mer än några timmar om dagen vintertid?

    För Fanken?

    Kram!

    • Måste vara första gången bibeln citeras härinne… nej, vänta… Dr No var där idag också, tror jag bestämt…. Herregud, det är så satans härligt kristet härinne nu. Love you both.🙂 Mina fanbärare av ömsom ljus och mörker.

  6. Idag sken solen här. Det var nästan en slags religiös upplvevelse.

    • Är det nu jag ska svara Jesus loves you?
      Nå, det borde han, fanimej.
      Sol eller ej.
      Men jag önskar dig en vår nu, fia lill. Med värme på alla de sätt som finns. Du om någon förtjänar det.

  7. Skogsnuvan

    Jag känner igen mig i det missmodet. När jag jobbade så var det så mörkt när man for. Mörkt när man for hem. Man såg inte var man bodde förrän det var lördag och då hade jag i alla fall fönster på mitt kontor. Inget kan få en så deppad som mörker och instängdhet.
    Nu när jag tack och lov inte jobbar längre känns det inte likadant. Jag passar på att vara ute de få timmar som det är ljust och då blev livet genast betydligt bättre. Vi är inte ägnade att leva i mörker. Vi ska leva i ljus men snart snart börjar ljuset komma tillbaka sakta men säkert.

Kommentera

