Insnöad, tillfreds

Jag älskar mina helger numera. De är snudd på heliga. Jag fyller dem med gammal jazzmusik, sköna filmer, raggsockor en masse och så mycket sovmorgon jag mäktar med. Det är loppisar följt av soppkok i mitt lilla kök, det är mysiga böcker och brinnande stearinljus på matsalsbordet i fönstersmygen. Ja, jag snackar med mina blommor också. De älskar det! Svarar med ännu mer grönska, hånglar upp varandra på fönsterbänkarna och skjuter skott till höger och vänster, så mitt i vintern det är.

Vardagarna är mer slitsamma så här års, minst fyra timmar om dagen läggs på resor till och från jobbet, ibland mer. Och ja, jag jobbar heltid. Men nu snöar det så inihelvetet och blåser så inihelvete och är kallt så inihelvete att jag knappt ser ut genom fönstren. Så jag viker mig, kokar fisksoppa, bär dubbla raggsockor, hänger tantkoftan över axlarna och tofflar omkring som en pensionär, nyper blomskott och jollrar med krukväxterna… Det är helg och jag tänker inte fundera över måndagen. Jag är insnöad och tillfreds. Livet är gott när man slipper gå ut, när man saknar måsten. Jag har ingen karl i soffan att rufsa om i brösthåret på men det går utmärkt ändå.

Vad jag lyssnar på? Mills Brothers så klart. Mjukare, rundare, vänligare musik får man leta efter. Den värmer som konjak i kall vinterstrupe. Lägger sig som kaninpäls mot kroppen. Jag tror jag var tio år när mamsen kom hem med en vinyl med grisskärt omslag. Sen spelade hon alltid den där plattan när hon var på hemma-mys-humör. Mills Brothers, även mina hemma-mys-gubbar. Du kan få låna dem, om du vill…

12 kommentarer

Filed under Arty farty de luxe, Gubbar, Hemmet, Jazz

12 responses to “Insnöad, tillfreds

  1. Jag gör som du. Till och med fisksoppan.
    Livet är gott.

  2. Varför så mjuk rund och vänlig? Ibland önskar jag önskar jag vore en taggtråd i människors liv. Ungefär som Bettye LaVette… Där finns det. Livet! Med sorg, glädje, vardag och kärlek. 🙂

  3. Tomtenietzsche

    Wiggle and Wobble and Warm Up The Hut!

  4. Tack för gubbsen – tar tacksamt emot här där jag lufsar som du i raggsockorna.. nu fick sockorna ackompanjemang av rang

  5. Jag kommer snart att lufsa omkring i raggsocker och lyssna på musik och läsa och njuta av att vara inne när gubben min är ute … nej, när jag kommer till ro i nya lägenheten.

    Ha det bäst!

    Kram

    PS Men jag lyssnar till dina gubbs på Spotify … ibland … just nu när jag blev påmind om dom DS

  6. Ann

    Och nu kommer jag att nynna på Glow worm och känna mej raggsocksmysig hela shoppingrundan. Glad blev jag.

    • Ska du ut i shoppingträsket så här innan jul behöver du all Glow work du kan få, Ann. Må glädjen ligga i fickan, varm och go, och kittla dina nerver när omgivningen frestar på och köerna blir evighetslånga.

      • Ann

        Det gick hur bra som helst, jag stoppade bara ner handen i fickan när nynnandet blev svagt så kom den tillbaka, julefriden. Och nu ligger alla klappar färdiga och inslagna och väntar på en gran.

Kommentera

