Musikalisk maskerad

Läser en kemibok och får mig några goda skratt. Bilirubin bildas när röda blodkroppar bryts ned och färgar vårt bajs brunt. Bili Rubin är också en låt av Einstürzende Neubaten. Det är stor humor.

Jag lär mig också att vi människor svettas mer i vänster armhåla än i höger. Vad jag däremot aldrig riktigt begriper är varför kapitlet om människans bajs kröns av en färgbild på en elefantskit? Den tronar på afrikansk mark, nästan kamouflerad. Både mark och skit har samma gulbruna utseende. Det kanske Kungliga Vetenskapsakademien kan svara på. De är nämligen utgivare.

Som sagt, bilirubin… Här är låten förresten och den handlar inte alls om bajs… vad jag vet.

 

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Musikalisk maskerad

  1. Vad handlar den om då? Jag måste lyssna noggrannare …
    Men visst. Det är alltid humor när bajs är inblandat … i det här fallet med nedbrutna röda blodkroppar. Varför egentligen … men det ääär kul. Redan små barn fattar det. Just nu springer mitt barnbarn (3 år) Alice omkring och kallar alla bajskorv och skrattar så hon nästan ramlar omkull🙂

    Kram!

  2. Det ska jag berätta för Alice … Pölle …😛

    (om jag kommer ihåg det vill säga)

Kommentera

