Julhelvetet nu igen?

Läste precis det här och kunde inte sagt det bättre själv. Hur gör ni själva i år? Jag vet inget som sitter så benhårt som julfirandet i långa bananen Sverige. För mig som inte har familj är det årets absolut tyngsta och jävligaste period. Jag avskyr julen… eller snarare… jag avskyr att bemötas som avvikande av andra just för att jag egentligen inte firar jul… Det blir ångestladdat om man inte har någon att vara tillsammans med. Men lika ångestladdat verkar det vara för många andra som de facto har en hel släkt att frottera sig med. Vissa älskar julen och ser fram emot den i månader. Själv brukar jag bara vilja gå och dö ett slag tills skiten är över.

Funderingar, någon?

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Julhelvetet nu igen?

  1. Jag kan bara hålla med Jag skall gömma mig så gott det går,läsa en bok och lyssna på skitig bluesrock tills skiten går över. (Jag bertaktar den som en åkomma)

  2. Jag har … om inte hatat så … djupt ogillat julen sen flera år tillbaka trots alla barnbarn som förstås gör den mera uthärdlig. Det är just det där om alla KRAV hit och dit. Och jag skulle gärna byta med dig … under julhelgen alltså … men förstår samtidigt hur det känns att vara ensam just en sån helg då när allt är så puttenuttigt och gulligt och bjällerklang över det hela.

    Kram!

  3. Jag är så tacksam att vi får fira som vi vill. EN dag och inte mer. Och då bara med barnen och Ömma modern. Och utan julmat.
    Resten av tiden fiser vi runt i mysbrallor och gör absolut ingenting.

    Det är svårt att inte få välja. Oavsett om man sitter ensam eller ensam tillsammans med en massa andra. Läskigt är att ”någon” har bestämt att man SKA var tillsammans. Bara då är man som man ska. Och alla känner sig misslyckade om det inte blir så.
    Usch.
    Och kram!

  4. Jag firar den 23:e med mina tonåringar. Sen är det obligatorisk jullunch hos mamma, med min storasyster, och därefter, alla dagar i julhelgen, gör jag ingenting. Om jag kan bestämma. Och julångesten botar jag med promenader. Och vin.

  5. dr. no

    Jag får be om ursäkt i förtid – Men vad Fan är det för fel, egentligen?!
    Varenda år ska dessa Grinch-approacher till Julen stötas och blötas precis överallt – ska det vara så svårt? Okej, en del människor gillar inte jul. Fine. Släpp det, eller för all del, ge er ut med hagelbössa och jaga varenda jävla tomte som smyger omkring på stan och lallar, men vid alla gudar, dra ner på tjafset: Maken till förutsägbart dravel har man väl sällan sett; tiotusen böcker och hundratusen filmer, förutom då de oräkneliga kolumner, kåserier och blogginlägg, produceras årligen i ämnet.

    Kom igen med lite hat mot Påsk, Midsommar, kärnfamiljen som norm, den fegt normativa medelklassvenskheten, den samtida ängslighetsfarsoten eller vad som helst. Till och med Israel-palestina-konflikten känns fräsch i jämförelse.

    Nå, det är i alla fall mina två cent. Som Zappa så fint sagt; ”have I offended somebody?”

    • dr. no

      …med det sagt så gillar jag ju dig. Och jag har full förståelse om du nu sitter och önskar att jag blir sjuk och dör:

  6. Jag gillar julen i sig men jag är ganska övertygad om att hade jag inte haft någon att fira den men hade det varit jäkligt tunga dagar.

  7. Jag är inte heller någon julälskare. En fruktansvärt överdriven, kravfull helg, enligt mig. Trots att jag har familj, eller på grund av. I min familj är det väldigt viktigt att allt är som det alltid har varit och att alla är GLADA men ändå stoppas det in vassa kommentarer som ”i X:s famij sitter alla karlar i slips nu” som om det vore roligare eller bättre i X:s familj. och karlana i vår familj inte riktigt duger bara för att dei inte har slips.
    Jag brukar läsa julaftonskapitlen i Jonas Gardells-bok Så går en dag ifrån vårt liv… för att ladda kvällen före julafton. Problemet med julen är att den ”ska” vara på ett sådant sätt så att ingen egentligen kan leva upp till alla kraven. Det är lättare att känna sig misslyckad än lyckad under julen.

  8. Julen är bara en benämning på dagar, kärnfamiljen är ett skämt, ta med en flaska rött och ring på!

  9. Det börjar med julknytisbrunch för den som har lust och så fortsätter det hela julafton och det kommer barn, kompisar, kompisars kompisar och diverse andra ensamma överblivna familjelösa eller allmänt julångestskadade personer. Inga hundar dock. Där går gränsen. Å alla tar med sig nån rest eller vad dom vill. Sen snackar vi allvar och skit in på sena kvälla. Så går det till! Välkommen! Loll!

  10. vildhunden

    Jul? Vad är det? Jo jul firar jag varje år. Innehållet har genom decennierna gått från ”huset fullt” till ”ensam i byn”. Så är det när livet har sin gilla gång. Snart är det dags att ”julpynta” d v s ställa fram måssingsljustakarna än en gång. Ha det gott och bekymra dig icke över över denna högtid vissa kallar jul. Vi tar en slatt bärnstensfärgat och hoppas att julen passerar snart.

  11. Tänkte skriva ungefär som Vildhunden, men han gjorde det bättre🙂
    Förutom det där med att innehåller varierar, så är julen eller snarare December för mej en mörkerfördrivande besvärjelse, där jag belyser, tänder, glittrar (jorå. massor av blingbling) men inte nödvändigtvis med traditionella julsaker, i nåt hörn eller fönster eller bord, för att stå ut med den här jävla årstiden.
    Glögg och pepparkakor hjälper också.
    Själva midvintersolståndet har förflutit på alla sätt från skidåkning i härjedalen till regnigt england till solokvist på soffan till stor fest med släkt till lika stor fest med diverse vänner till skinkfrukost i stallet till parmiddag till bara jag och barnen. Mao som de flesta helger under året.
    I år skall jag troligen slipa trappräcket.
    Jag hoppas jag so far vidarebefordrat till barnen att det inte är så jävla noga, det där med jul.

  12. Håller på att ladda inför min första jul utan att ha mina barn i närheten på åtta år. En omställning, helt klart. Men det är väl så här det kommer att bli nu…

  13. Lady stardust

    Bra där Raggoparden, en mörkerfördrivande besvärjelse, det tar jag till mig som uttryck. Det är så inihelvitte kämpigt att hålla humöret uppe under den mörka årstiden. Det jag gillar mest med julen är att tända mycket stearinljus och brasa och att få tid att mysa i tofflor. Glögg gillar jag också. Var och en har rätt till sina åsikter och känslor kring julen, tycker vi ska respektera olikheterna.

Kommentera

