Lasagne Lyckokast eller Väntar med bävern…

Pål Pommac är inte bara en jäkel på att få fnurr på mustaschen så den står emot alla väderlekar, han kan laga mat också. Till allas, inte minst sin egen, förvåning. Ikväll trollade han med knäna och gjorde en lasagne som rubbade världsbilden en smula. Jag döpte den till Lasagne Lyckokast. Pål döpte den till Died and Gone to Heaven. (En tredje person mumlade något oklart som lät som Väntar med bävern..?) Men nog om detta. Låt oss försöka nedteckna receptet medan vi har det någorlunda i färskt minne. Det här torde räcka till ca 4-5 pers och följande var vad vi (läs Pål Pommac) använde.

Ingredienser: 1 rödlök, en halv purjolök, vitlök, lasagneplattor av spenat, en halv halloumi, en liten skalk parmesan, en halv rulle getost, riven prästost, bladspenat, kidneybönor, en burk tomatkross, urkärnade svarta kalamata-oliver, grädde, tomatpuré. (Samt salt, peppar, oregano och lite flytande honung).

1. Hacka en rödlök i snitsiga slanor, låt också ett par feta klyftor vitlök möta kniven. Skär sedan en halv purjolök i centimeterbreda gröna knurvlar.

2. Hiva ned hela rasket i en stekpanna på medelstark värme och låt det hela pysa runt där i olja tills det verkar mjukt och gött.

3. Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram vad du har av gamla restbitar av halloumi, chevre, parmesan, prästost… Betrakta dem i några minuter, tala ev. lugnande till dem. Riv sedan parmesanen och prästen så du får ett litet ostberg på ca 2 deciliter. Skär halloumin i hyfsade skivor, likaså en halv rulle getost.

4. Dunka i en eller två nävar avrunna kidneybönor över löken i stekpannan.  Fortsätt lika raskt med en burk tomatkross, ett par tre matskedar tomatpuré och grädde (en halv eller en hel deciliter… det är inte så noga).  Krydda med svartpeppar, salt och oregano. Nu kan det hända att det hela ser ut som en mexicansk gryta. Det är det inte. Det ser bara så ut. Oroa dig inte. Låt hela guggelimanget förvandlas till en okay röra. Du märker väl själv när det är färdigt.

5. Ta fram en gratinform och smörj med en spottloska olja. Lägg hälften av böntomatlöksåsen i botten. Släng på ett gäng lasagne-plattor som du sedan täcker med halloumi och getost. Tänk bara att det är fint att blanda för det är det. Lägg över svarta oliver efter tycke och smak samt färsk bladspenat och ringla lite honung över. Sedan är det dags för nästa lager lasagneplattor och så häller du resten av böntomatlöksåsen överst. Nej, inte överst… Allra överst kommer den rivna parmesanprästen. Så häller du lite mjölk och grädde över hela kalaset… Nej, jag vet inte hur mycket… ett par deciliter kanske? Så in med det hela i krematoriet i 30-40 minuter. Börjar osten se solbränd ut innan tiden gått ut så gör som Pål: täck med ett foliepapper de sista tio minutrarna.

Till detta drickes med fördel ett kryddigt rödvin med lite fjong i för att orka möta geten och bönorna. Det går säkert bra med mustalainen-öl också om man är lagd åt det hållet. Och med mustalainen-öl menar Pål ett mustigt och skummande sådant. Öl med stake, antar jag.

Jag garanterar att rätten ovan inte innehåller minsta beståndsdel av bäver. Men den är himmelskt god…  Och misslyckas ni med detta så är det inte mitt fel. Kom ihåg det.

9 kommentarer

Filed under Öl, Pål Pommac, Recept

9 responses to “Lasagne Lyckokast eller Väntar med bävern…

  1. Nu blev jag väldigt hungrig! Det här receptet ska jag absolut sno och själv genomföra. En dag.

  2. Jag ska prova … Med alla de godsakerna KAN jag ju inte misslyckas. Tror jag. Om jag har ugnsfolie hemma …:-) … vill säga

  3. Trots en vecka i Kalamata och direktimporterade oliver därifrån vet jag inte om bävern kommer i grytan😉 För övrigt är Kalamata en förbaskat fin stad!

  4. När kommer Pålles receptbok? Att läsa recept skrivna på detta vis vore en fröjd i sig! Klart jag ska testa Pålles lasagne! Kram Loll

    • Nu ska vi inte ge Pål några griller, det räcker med att han hittat grillen. Men lasagnen tycker jag absolut du ska testa. Klockan är inte nio söndagsmorgon och jag sitter redan och överväger om jag ska ta resterna till frukost?

Kommentera

