Fittlax?

Ibland frågar jag mig själv varför jag inte har någon karl – jag som t.o.m. kan laga könsrätter till middag?* Som idag t.ex. – lilla lördagen och allt. Vad passar väl bättre då än att anrätta vad danskarna skulle kalla ”fisselaks” med citronsås och pressad potatis? Hm? Det är inte alls svårt. Man tager en obscen fiskbit och anrättar efter bästa förmåga. Sedan blandar man en obscen vit sås med hjälp av creme fraiche, grädde, en halv citron och en klick bredbar vitlöksost som sakta får sjuda tills den är varm. Saltar och pepprar. Pressar kokt potatis som ett gäng likmaskar över hela anrättningen och så är det bara att hugga in. Vill man vara svennig så kan man ju toppa med en grönsallad til det hele.

Nu faller lugnet över Muminsalong nr 3 och jag ska göra Vanessa Redgrave sällskap i filmen Anonymous. ”Vem skrev egentligen alla Shakespeare-pjäser” frågas på omslaget. Jag gör en djärv satsning och svarar: Shakespeare?

*Kanske är det just därför…?

17 kommentarer

Filed under Film och TV, Hemmet, Recept

17 responses to “Fittlax?

  1. Den rätten låter smaskig … mums … ska prova receptet på Mannen. När jag recenserade en bok i bloggen ( http://skatanstankar.com/2012/08/07/varning-for-klok-ofordragsam-kvinna/ ) och la ut en ”bäver”-rätt som illustration fick jag upprörda kommentarer (IRL … bland sippa vänner) så det här måste jag absolut kopiera🙂

    Kram!

  2. Måste säga att den där laxen var snygg.
    Här luktade det mer fisk än såg ut som. Fisksoppa att dö för. Enligt maken.

    Ha en skön kväll med Vanessa. Puss!

  3. vildhunden

    Äntligen en enkel och förståelig matblogg. Nu kan jag äntligen anrätta min laxbit och säga till alla nyfikna arbetskamrater att receptet kommer från Lilla Blå.🙂
    Jag bugar, bockar och tackar…

  4. Skogsnuvan

    Danskarna har ett målande språk dom, ingen kan säga annat. Ser din stora bild med spöklika hua och kommer på att det kanske är spökdags snart eller?

    • Spökdags är det nästan alltid i Lillhålan där jag bor. Jag kontrar så gott jag kan med att tända ljus och förbanna mörkret på samma gång. Ge oss en vår med detsamma!!

  5. du har ju också en jävla snygg lampa… men jag har ytterligare en som du ska få se när jag får upp hastigheten på nätet igen… gillar det där med pärlfransar – vart tog pärlfranstiden vägen? Varför fick man inte ligga på divanen då? Och inta sin ”fisselax” matad av nån stilig mustaschprydd herre…

    • Pärlfranstiden går aldrig ur tiden, om du frågar mig. Lampan inhandlades i Wien, något jag aldrig ångrat, även om jag tvekade just där och då. Ibland är det tur att man vinner över sitt eget tråkiga jag. Nu saknas bara divanen och han med mustaschen…
      Jag ser fram emot lampbild. Må megabitsen komma din väg.

  6. Brukar tycka matbloggar och matlagsningsprogram är urtråkigt men det här var ju intressant…

  7. Är inte säker på att vår torskrygg var lika intressant…

  8. Göthe

    Har du haft Ferlin på besök:
    Av livets skatter, du stal min kvinna,
    men hennes mödom, skall du ej finna,
    Den ädla pärlan får du ej fatt i,
    Du får blott ramen som den satt i,

  9. Fittlax fick vi serverad i kontorets matsal för ett antal år sedan. Jag var tvungen att lägga upp bilden på min blogg. Tyvärr var det innan jag tänkte på att göra bilden mindre så de stackare som klickade på bilden fick hela skärmen full med laxfittor. Väldigt, mycket.

Kommentera

