Konsumtionsblogg

 Loppislördag! Jag faller som en Julia Caesar för den strama benvita kaffekannan. Den är tyschk, ser jag på stämpeln, och kommer att passa så jädrans fint med mina tre tidigare loppis-koppar från Bavaria med mönster i turkos, blått och brunt. Och se på fan, när jag kommer hem och ställer upp dem bredvid varandra blir de en familj med en gång. Nu fattas bara tantkakorna, tanterna och kokkaffet! Pass för att vara Dagmar Ebbesen!

Vad kalaset gick på? Kannan kostade tjugo spänn hos Röda Korset. Den verkar helt oanvänd. Kopparna fann jag på Myrorna en gång i tiden, tror inte jag gav mer än en femma stycket för dem. Jag vet egentligen inte varför jag inte dricker ur dem oftare än jag gör – för kaffet smakar fan så mycket godare i de där tunna historierna än de tjocka muggarna jag normalt använder. Men så är jag heller inte Dagmar Ebbesen varje dag.

Nå, vidare då…

 En vas blev det också. Nu väntar jag bara på blommorna!

Och ett gäng vinglas för vitt och rött. Så kan man slå sönder några fler.

Totalt gick hela kalaset på 60 kronor och inte ett öre mer! Det kallar jag gött mos.

Vidare kan jag rapportera att JR-hörnan så sakteliga börjar ta form. Några av karafferna ståtar med vuxenblask i form av whisky, brandy och portvin so far. Jag känner mig mycket rik.  Och så några cigarrer förstås, från tobaksaffären på hörnan, ifall vintern blir som den brukar. Och det lär den väl bli. Att lasera gammalt IKEA-bord gav mersmak så nu ska jag nog gå loss på en hylla också.

…till tonerna av Marlene Dietrich (för hon låter alltid på fyllan när hon sjunger) samt grannens skällande tyschka schäferhund. Det är lördag, folks, och jag ämnar icke ha dåligt samvete för varken det ena eller det andra… På återhörande!

17 kommentarer

Filed under Hemmet, Saker jag samlar på, Whisky, cigarrer

17 responses to “Konsumtionsblogg

  1. Rutinerat, som sagt. Ha en härlig lördag!

  2. Ja jäklar vad snyggt det blev med spriten. Och glaaasen, oh dear. Är också en glasnörd, vet inte hur många snapsglas jag har. Bara för att de är fina. Och likörglas. Och konjaksglas…

  3. Vilken ursnygg kanna! Passar kopparna perfekt. Bra köp minst sagt.

  4. Ser helt enkelt fantastiskt inbjudande ut. Vackert. Vilsamt.

  5. Härligt att göra fynd! Det som stör mig är att jag hittar och slänger liknande saker varje vecka (nåja) Nu jobbar jag visserligen på Östermalm men även sånt folk borde väl kunna ta sig till Myrorna,där det kommer till dubbel glädje.

    • Östermalmstanterna känner kanske inte till att Myrorna finns? Kanske kan du sätta upp lappar i deras trappuppgångar?😉
      Jo, det slängs så mycket i vår avlånga banan Sverige. Det är tragiskt. Jag är en glad anhängare av återvinning – av många skäl. Det kanske fler borde vara om de bara tordes eller lärde sig?

  6. Wow … vilka prylar … men inte minst stolen vars rygg skymtar i bakgrunden och inte är nå´t loppisfynd kan jag tänka mig. Pass för att va´ Hjördis* … (om jag blir bjuden förstås). På ditt tantkalas. Kram o Puss

    (Pettersson alltså … )

    • Du är bjuden och du får vara Hjördis. Stolarna var farmors och farsfars. Nygifta på 20-talet. Det enda som återstår av ett större möblemang är jag rädd. Fyra stolar. Jag klappar om dem ofta.

  7. Ann

    Tantfika med Lilla Blå och Skatan, det hade varit något det. Det ser precis lika vackert ut hemma hos dej som jag tänkt mej.

  8. Ahh… dom där kopparna och kannan!!! Så jädrans snyggt och får en att tänka på en rejäl bakelse till…! Och karafferna. Fina grejer. Loppis är bäst. Bra och ännu bättre! Kram ps det finns nåt slags recept hos mig nu… Ds

Kommentera

