Att samla vuxenpoäng

Grannfrun har en stor schäfer. Hon kom två gånger innan lunch idag. Grannfrun alltså. Det vet jag för det hördes tydligt. Det här verkar vara ett lyckligt hus. I eftermiddags bröts regnet för en gnutta solsken, rakt in på min nya balkong. Jag var tvungen att gå ut och digga lite. Glömde att jag inte var riktigt klädd. Blev varse detta först då jag såg blicken från mannen som gick förbi med sin hund. Ja, ja, jag bor som sagt i ett lyckligt hus. Lite bröst bjuder jag på.

När jag växte upp dundrade alltid JR in i sitt vardagsrum på Sydgaffeln i Texas och hällde upp en försvarlig fetagrogg, direkt hemkommen från oljeriggarna och intrigerna. Så log han sitt ormleende rakt in i kameran och hällde i sig gud vet vad. Dallas var tacky – och är väl fortfarande – men även stilfullare filmer har alltid haft en sån där hörna i hemmen dit invånarna skyndat och så klirrat loss med kristallglas, karaffer och allsköns dricka.

I mina ögon har det varit ett vuxentecken. Själv har jag aldrig haft någon hörna, någon bar, någon drinkvagn. Möjligen en box på köksbänken och nån pava virre i skafferiet. En flarra absinthe i kylen. Under lyxiga dagar that is.

Men så fann jag då dessa tunga karaffer på loppis. Aj, där small  JR-genen i mig och jag insåg att nu, nu var det dags att samla vuxenpoäng. Så nu är karafferna inskaffade. Nu ska de fyllas med gud vet vad och så ska de stå på ett litet rullbord (ja, litet och litet…) som ska betsas eller målas i höst. I Muminsalong nummer tre.

Nu vill jag ha tips på vad man fyller såna däringa karaffer med… Jag har väl vuxna läsare därute?

 

15 kommentarer

Filed under Hemmet, Saker jag samlar på

15 responses to “Att samla vuxenpoäng

  1. Åh .. En karaff med armagnac!

    • Ja, vet du… jag har tänkt i liknande banor för den allra tyngsta karaffen (som väger mer än ett kilo). I den känns det lite fjöllsigt att hälla portvin eller liknande. Det måste vara något med tyngd.

  2. WoW

    Kanske lite Martini eller Perlino som jag själv hellre köper…

  3. dr. no

    ”Two roads to courage”-edition Bullit bourbon:

  4. Småländskan

    Rom!!!

  5. HB som du först bränner själv nere i källaren i ert hus, sedan plockar diverse örter (ba lukta å ta vad du gillar i naturen) lägg en kvist i varje karaff på med HBt, låt stå ett par veckor och fiska upp växten och sup sen i lagoma doser./Loll Gillar du inte HB och orkar bränna å det där så kan du göra en ROMTOPF!!! googla på den du! KRAM
    (skumt – denna kommentar hamnade under själva bilden, visste inte ens att man kunde kommentera där – men du får den här också)

    • Oj, oj, oj, Loll, jag vet inte vad som verkar äckligast. HB eller det där romtopf (som jag fick googla, ja). Nå, vi får se vad det blir i karafferna till slut. Först ska jag lasera själva bordet de ska stå på. Det tar väl sin tid…

  6. Gin … och i en lite god sherry kanske … men jag är ingen connoisseur … jag brukar dricka det det mesta … vare sig det kommer ur en flaska eller en sån däringa karaff … (utom whisky som inte är min förtjusning )

Kommentera

