Det funkar fint.

Det funkar fint, jag sliter och svettas och har blåmärken överallt och fingrarna värker men det botar jag med att stoppa dem under varmvattenskranen ett slag. Så rätar jag ut dem och jobbar vidare. Det funkar fint. Jag mår bra. Massor att göra. Jag gillar’t.

Har fått en granne som firar jul året om. Har en annan granne som går med rullator; en silverhårig tant mittemot som tänder lampan i skymningen och kikar nyfiket mot mitt håll. Från sovrumsfönstret ser jag träd och en bit himmel. Det bor en fet randig katt på bakgården, den glider som en tiger över gräsmattan, gräver ett hål i rabatten och sätter sig och skiter. Gömmer pöllarna under jord och glider vidare. Cool som jazz. Orange, svart och vit. Enormt fet. Det funkar fint. Jag gillar’t.

Ovanpå mig bor det ivriga barnafötter som stampar runt i kvällningen, innan de tvingas i säng. Under mig finns en tvättstuga där maskinerna centrifugerar så det viner i nya muminsalongen. Det är en mild västanfläkt i jämförelse med krogkvarteren de senaste åren. Jag sover som en klubbad säl. Inga fyllon, inga fester, inga partyn och inget pangande, trots lönehelg. Jag vågar knappt tro det är sant. Jag diggar. Jag mår bra. Gillar’t.

Går några vändor i omgivningarna. Suger in och gottar mig, känner livet spritta i kroppen; känner mig stark trots blåmärken och ledvärk. Nu är nu och det funkar fint. Jag tackar mig själv som fixat det så bra åt mig. Tack, mig själv, säger jag. Tack, själv du, svarar jag tillbaka. Det här gjorde du bra. Ja, det gjorde jag. Peppar peppar.

Det funkar fint.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Det funkar fint.

  1. Välkommen hem helt enkelt då! Väl förunnat!

  2. Ja satan vad skönt att ordna åt sig själv och kunna tacka sig för det sedan. Låter ju grymt detta! Sova som klubbad säl… Kram

Kommentera

