Att slipa tröskeln då och då

Ibland blir envisheten ett hinder i vägen. Det är bra att vara envis och veta vad man vill och så, men tjurskalligheten kan också bygga trösklar svåra att komma över. Jag har t.ex. bestämt mig för att jag inte gillar Pink Floyd. Jag kan inte ens minnas när jag bestämde mig för det, men om man som jag vadat fram genom blues- och soulträsket sedan barnsben så har Pink Floyd liksom tillhört det andra lägret.

Jag har haft luddiga idéer om något stort, svulstigt och skitnödigt, nån typ av eländigt långa symfoniska 70-talsorgier med ljudmassor för de introvert nördiga. Visserligen har jag fina minnen från The Wall-tiden och ibland kommit på mig själv med att stompa introt till Money och visserligen – visserligen – har jag smådånat till Wish you where here i hemlighet men ändå: jag är inte en som gillar Pink Floyd.

Men efter att ha sett musikdokumentären på svt (som går att streama ned ett par tre veckor till) så ska jag nog bara hålla käften om det där med att gilla eller inte gilla. Spelar liksom ingen roll… Det är en bra dokumentär. Rätt blå.

Och Shine on you crazy diamond är så bra så den går genom märg och ben. Gitarren där i inledningen är fulländad. Sen blir den så där lång och konstig och jag slår tån i tröskeln igen men ändå… Man är fan inte sämre än att man kan ändra sig.

4 kommentarer

Filed under Musik

4 responses to “Att slipa tröskeln då och då

  1. Mannen är en Pink Floyd-nerd. Kan alla deras riff och allt där emellan. När vi flyttade ihop hade jag bara hört The wall. Sådär tyckte jag.
    Den kvällen satt Musikungen och spelade akustisk gitarr och han spelade med HELA Pink Floyds dvdsamling.
    Den Ömma modern var helt tagen. Så även jag. Allt satt där det skulle. Och jag kunde sjunga stämma med hon den där blonda. Bara en sån sak!
    Vilken kväll!

  2. Det finns bra musik i alla genrer(heter det så?). Det gäller bara att hitta guldkornen bland all skit som produceras …

  3. dr. no

    Jag kontrar med en favorit – i flera bemärkelser:

  4. Göthe

    Alla låtar med Pink Floyd är inte som ”Careful with that axe Eugene”. Även om det är en väldigt cool låttitel

Kommentera

