Skånska grabbar

I tågkupén sitter en dag en ung man med grönmålade naglar på ena handen. Den andra handens naglar är tidigare målat i blått men flagnar nu…. Han har enormt tjockt hår, det ser ut som en skrämd björnunge klamrat sig fast runt hans huvud. Benen är nakna och ludna. Han bär rutiga kortbyxor och loafers med gula strumpor. Han biter på de blå naglarna. Men aldrig på de gröna. De är intakta.

Imorse satt där en äldre man med renrakade kinder men med ett spretigt grått långt skägg under hakan, sådär som männen hade under tidigt 1800-tal. Nästan som om ett par gigantiska polisonger fått växa ned och ihop under hakan.

Tänk er Ibsen så har ni bilden. Mannen på tåget bär glasögon, slips, randig skjorta och brun kavaj. Han ser mycket prydlig ut. Men hans naglar…! De är långa, minst två centimeter och filade spetsiga. Munnen är fyllig och plutar missnöjt som en bebis så fort någon kommer in i kupén. Hela han ser ut som en brittisk hund av något slag, utklädd i manskläder. Och så  naglarna… som en gammal kinesisk opiumrökare från förra århundradet. Jag fantiserar om att han bär sidenrock hemma. Röker brunt ur lång pipa, liggandes på en IKEA-schläsong. Omgiven av pelargoner och några mopsar. Sådana där mopsar som kommer att äta på honom när han dör.

”Jag ska bara jobba i två år till. Jag har funnit mig en rik kvinna som får ta hand om mig.”

Han steg på i Malmö, han som yttrar repliken. En ung man i 30-årsåldern som ”tröttnat att jobba på Istedgade”. Han har rutig skjorta och vill åka till Grekland. ”För att vila upp sig”, som han säger.  Jag vågar inte tänka på vad han jobbar med till vardags. Jag har heller aldrig varit i Grekland.

I Lillhålan får jag oväntat sällskap av en man med långt lockigt hår och svart T-shirt med texten: Born to Rock, Drink & Fuck.

Jag vet inte jag….  Det är nog nu jag inser att det inte är bland de skånska grabbarna jag ska leta mig en man.

 

5 kommentarer

Filed under Gubbar

5 responses to “Skånska grabbar

  1. Naaj kanske inte det… och du ska inte leta jänta … HAN kommer tids nog … bereden väg bara !

    Kram!

  2. Du kan i alla fall avskriva ett par av dem…

  3. Det är märkligt det där och jag har sett det med egna ögon – asiatiska opiumrökare har långa filade naglar, undrar varför?
    En gång samtalade jag med en poet på Reunification express i Viet Nam, han hade likadana, naglar alltså och(!) en rälig vårta på kinden med ett par strån i som var ungefär en decimeter långa.

  4. Spännande typer du träffar på din väg till jobbet må jag säga. I morse mötte jag nog inte nå’n tror jag. Förutom grannens katt då.

Kommentera

