Och jag får inte lära farsan Baloo allt jag kan…

Ibland undrar jag vem som nu ska förklara innehållet i sångerna för min far, de där sångerna han älskade så. Han som inte kunde engelska men ändå drevs av en inre glöd att dansa som en tung björn om natten till tonerna av den där gamla jazzen. Jag blir lite sorgsen inför tanken. Jag hade velat översätta orden, titlarna och texterna för honom. För nu, idag, älskar vi samma sånger, han och jag. Men han är död. Och jag kan bara försöka härma hans långsamma björndans i muminsalongen om natten. Count Basie och jag. Men kanske spelar det ingen roll där han är nu. Kanske vet han redan. Kanske har han hela tiden vetat innebörden av Lil’ darlin’?

2 kommentarer

Filed under Jazz

2 responses to “Och jag får inte lära farsan Baloo allt jag kan…

  1. Musiken i sig har väl ett eget språk… Men jag förstår hur du känner.

  2. Jag ser honom framför mig .. din far … som rör sig långsamt långsamt i björndans i natten … Han vet och dansar med dig. Det är jag säker på.
    Kram!

Kommentera

