Hur många hav kan ramla ned?

Nu när Hans Vilnius klivit vidare in i det svartvita och själv blivit en tyst skugga så är det skönt att upptäcka att AndersWahlgren fortfarande tuffar i TV-rutan. Nu med dokumentären Vasa. Jag satt två timmar igår kväll och streamade den snälla, berättande farbrorsrösten och trots den taffliga filmtekniken stillnade det inombords. Det var ju precis som i skolan när man fick gå till aulan och i stor grupp sitta och glo på repiga gamla undervisningsfilmer… En stunds lärdom, en stunds vila. Tryggt, ni vet.

För övrigt har jag varit på kära ön. Som ett får som sänds upp på sätern för att äta sig fet och stinn. Sommardagarna har varit långsamma, grönsvullna… Avstannade tankar. Har knappt rört mig ur fläcken.  Glott humlor i baken. Andats.

Nu tillbaka i rutinerna, det schemalagda icke-äventyret.

Men himlen kör sitt race. Övermannar som en bibelförsäljare. Mitt på dagen blir det kväll.

4 kommentarer

Filed under Ön, Film och TV

4 responses to “Hur många hav kan ramla ned?

  1. Vi tittade också på filmen om Vasa. Mannen älskar sådana filmer. Jag tittar med ett getöga och läser trädgårdsbloggar.
    Tänkte att du var på ön, såg du att jag vinkade på dig? En massa människor i diverse sorters segelbåtar såg och vinkade tillbaka. Tanken var att vi skulle gå i land men det fanns inte plats för oss i någon av hamnarna. Så vi seglade vidare. Kanske var det en av dina humlor som vilade på seglet. Jag såg hela och inte bara baken.
    Smällkyss!

    • Jag såg en helsickes massa som vinkade från båtarna, jag trodde det brann – så jag såg åt ett annat håll. Ja, det var fullt i alla hamnar. Tyvärr. Alldeles för mycket folk så här års om du frågar mig. Då är det tur att man kan gömma sig bland humle-arslena i en undanskymd trädgård.

Kommentera

