För det rena, det stilla, det magiska stora

Kvällarna vid havet är ren magi. Himlen verkar aldrig ta slut och solen förvandlar vattnet till en glittrande vegas-show (utan Elvis). Det är så långgrunt att de få som badar får gå minst femhundra meter ut i vattnet. Där står de så och huttrar lite medan kajakerna paddlar förbi dem i midjehöjd.

Längst ute på stenpiren, i solglittret, avtecknar sig silhuetterna av några pojkar. De jagar krabbor med håv.

Jag tar inte med mig kameran idag, säger jag till mig själv innan jag går ned till havet. Men det är ju förstås då motiven framträder som skarpast.

Idag var det tre arabiska män i kritvita djellabas som sakta strosade förbi mig längs strandpromenaden. Den lilla stigen som kantar havet har en liten allé av vindpinade knotiga träd vars kronor möts på mitten. Det var en vacker bild; det stora blå glittrande havet till höger om  de vitklädda männen i allén, de mörka träden som omringade dem där de försvann som i en tunnel… Långsamt, utan ett ord.

Jag satt på en bänk och såg efter dem. Det var surrealistiskt. Som så ofta i Lillhålan.

På min väg hem passerar jag ån. Den ligger tung, grön och stilla som en fet orm. Växtligheten runt omkring är svulstig, nästan vulgär.

Kameran ligger hemma men jag fotograferar ändå, med minnet och skallen; bilder att spara till den blåsiga vintern då jag står klockan sex om morgonen och väntar på tåget till Byen. Det gäller att komma ihåg allt då. Komma ihåg varför jag valt att leva här.

 

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “För det rena, det stilla, det magiska stora

  1. Ibland är det ju så med val.. att man lätt glömmer bort dem när vinden blåser extra kall. Men val görs inte slumpmässigt: Ett hav som är nära, är oftast där för att det passar med själen.

    Och flanera mera. Det gör gott !

  2. Minnenas arkiv är bra att ha…

  3. Ibland är det skönt att just ha glömt kameran hemma. Man ”ser” och upplever allt utan en lins emellan …

    Kram!

  4. Tack för bilden! speciellt grannt är de knotiga trädens kronor som går ihop…

Kommentera

