Hörru, i mitt bröst kläcks kärleken till dig!

Jobbet eller bloggen – det är frågan.

I själva verket vill jag allra mest –  läsa!

Om ni kunde se mina bokhögar hemma i muminsalongen. Ren och skär kärlek är vad som ligger där. Just nu kliar läshungern så jag nästan blir prillig, jag darrar som värsta junkien framför alltsammans.  Snudd på illamående.

Åh, varför kan man inte få slå i sig alltihopa med en gång? Varför måste man jobba för att få pengar till hyran? Kan man inte bara få några månader om året till skänks – för att läsa böcker, glo på tavlor, digga musik och gå vid havet? Är det för mycket begärt kanske? Och så ska man ha knullveckor, tycker jag… inkomst- och skattebefriade sådana.

Jamen, ni hör ju själva… det börjar bli dags nu – att jag tar över världsimperiet!

SÅ DET BLIR LITE JÄKLA ORDNING!

Peace and love, folks. Jag saknar att slänga käft med er, alla tårtsmulor och lavemangkapslar. Jag saknar att blogga och bara jag får tummen loss ur fundamentet så ska det väl kunna bli lite rock n roll här inne!

Vi får mötas i tankarna… jag, världsdiktatorn, och ni… det sköna gänget… i min muminsalong… med fönstren öppna mot vårljuset och kullerstenarna nedanför, en och annan cigarr… och böcker, böcker, böcker… snack och bröd och vin och skratt och ljug och skryt och galet, galet och mera böcker. OCH INGA JÄVLA MOBILTELEFONER! I min muminsalong ser folk varandra i ögonen.

Ränn nu ut och greppa den hetsiga illern över ryggen!

Hasta, mamseller och gamänger! Och inget smygbajsande i stadsparken. Jag ser er överallt!

 

 

 

 

15 kommentarer

Filed under Litteratur

15 responses to “Hörru, i mitt bröst kläcks kärleken till dig!

  1. Jag har aldrig blivit kallad smulan så jag antar att jag tillhör lavemangskapslarna.

    Om jag tar med mig egen bok, cigarr och en kikkitetra får jag komma nu? Jag lämnar gärna mobilen hemma tillsammans med middagslagning och Harry the plåster. Tror jag kan garantera både galna skratt och för mycket prat.

    See ya!

  2. Gudd lård, jäss! Du är välkommen. Vad fanken är en kikkitetra?

  3. Marguerite

    Håller verkligen med! Jag förundras ständigt över mänsklighetens förmåga till disciplin och foglighet. Det borde vara en mänsklig rättighet att få läsa böcker på betald arbetstid. Och världen skulle raskt bli en mycket bättre plats att leva på

  4. Kikkitetra=baginbox. Det var Kikki själv som uppfann det. 😉

  5. Att få läsa mer och jobba mindre eller att få betalt för att läsa borde finnas med bland de mänskliga rättigheterna men till dess så skål och njut av våren!

  6. Ja, det är ju det bästa, att sitta i en skön fåtölj med den stora högen böcker intill på det vackert runda pelarbordet. Smutta på en whisky och kasta sig ut i litteraturens värld. Böcker och bord har jag. Måste bara köpa en riktigt skön fåtölj och lite whisky, känner jag.

    • Vill du veta en hemlighet? Jag har varken fåtölj eller whisky. Tro det den som vill. Men sånt går väl att ordna. Huvudsaken är trots allt att man har böckerna. Tjingeling, babe.

  7. Ann

    JAAAAA, ta över och gör det nu! Ge mej inkomst- och skattebefriade knullveckor. Ge mej läsveckor. Drällveckor. Om så bara några månader om året så lovar jag att arbeta hårt och flitigt resten av tiden. Och hylla dej som en världsdiktator bör bli hyllad.

  8. Jag är med – låter helt oemotståndligt. Hela rubbet. När börjar vi?

  9. Jag röstar på dig, världsdiktatorn! Kommer med några fina bourgogner och en bokkasse, vilken dag som helst!

  10. Jawohl … mein Kapitän … Ich komme sofort!

Kommentera

