Det är något med August

Det är något med August Strindberg som fascinerar mig. Hans person mer än hans böcker och det känns nästan inte rumsrent att säga det. Det känns som om man borde kunna åtminstone första sidan ur Hemsöborna innantill, som om man åtminstone borde kunna citera passager ur Fröken Julie till kaffet. Det kan inte jag. Men jag tuffar gärna omkring med bilden av honom på näthinnan. Hans rufsiga hår, hans fjantiga mustasch, blicken… Ja, så gillar jag hans tavlor också. När jag för många år sedan studerade historia i en kåk på landet njöt jag av vetskapen om att jag vistades i samma hus som en gång August. Det var lite extra coolt.

Men han hade säkert en liten pitt. Vi säger så. För balansens skull.

Aldrig så ensam som man tror.

I en kåk på landet…

3 kommentarer

Filed under Gubbar

3 responses to “Det är något med August

  1. Han HADE en liten pitt … om nu det har betydelse i sammanhanget. Han HADE en liten pitt … (källa: Aftonbladet)

  2. dr. no

    Män med stora kukar utför paradoxalt nog aldrig stordåd.

    Och Strindberg är som en dröm – i ständig strid med världen och sig själv – en så’n gubbe som man bara måste älska.

    Visst skrev han under ett brev till Nietzsche med ”Strindberg, Deus optimus maximus” typ? Den slags punkarattityd som man måste älska hos en kulturelitens förmente riddare.

    Det enda som kan glädja lika mycket är väl argumenten för att Dante ska ha varit anarkist…

  3. Har jag berättat om min mammas faster som hade en Strindberg hängande på utedasset? Samma Strindberg som jag sedan åt frukost tillsammans med? Förmodligen för det känns som om jag upprepar mig…

Kommentera

