På vilodagen slavade hon

Alla de där spröjsade små glasrutorna i dubbeldörrarna in till muminsalongen, de gamla och lätt buktande, ska få sig en omgång. Tänker jag och slabbar på rengöringsmedel. Gnuggar. Gnuggar. Gnuggar ännu mer. De blir flammigare än någonsin. Efter en halvtimme är jag urless på skiten. Vad är det med det här glaset? Jag använder nyinköpta tvättlappar av lenaste frotté men inte hjälper det.

Går lös på mässingsknopparna. De har ärgat ihop fulltständigt, säkert inte blivit rengjorda på tio år eller mer. Spiller ut syra på parketten. Gnuggar. Gnuggar. Gnuggar ännu mer. Det blir flammigare än någonsin. Efter en halvtimme är jag urless på skiten. Vad är det med den här mässingen?

Jag sneglar mot de mörka kakelugnsluckorna och inser att nånstans där bakom femtielva lager skit finns säkert något skinande blankt. Men… nä. Inte idag.

Nöjer mig med att tvätta fyra maskiner tvätt. Diska. Dammsuga. Våttorka golven. Dammtorka hela slottet.

Borde också byta gardiner. Snickra ihop en dubbelgarderob och en gästsäng. Sätta upp hyllor och tavlor. Laga det där sängbenet som numera gör att jag tror mig ligga i en liten eka om kvällarna.

Jag borde göra det.

Och så hade jag visst planer på motion i friska luften också. Något om en rask promenad vid havet en timme eller två.

Mohahaha.

Kanske ska man ta sig en gubbfika och räkna bilringar istället?

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “På vilodagen slavade hon

  1. Oh, oh, oh vad en liten gumma kan gno, oh, oh! Självklart ska man ta en gubbfika på det. Nån ordning får det väl ändå vara. 🙂

Kommentera

