Att skjuta sittande fågel eller drömma stort

I svallvågorna av den fattigdomsdebatt som rasat i Danmark under vintern läser jag nu en uppfriskande debattartikel i Politiken om det danska kronprinsparet. De kallas för omogna och ytliga, ett slags dagdrivare med alltför mycket stålar på fickan och med noll koll på verkligheten. Texten jämför det danska paret med det engelska som visat prov på betydligt större social medvetenhet och samvete. Som exempel nämns bland annat att när det engelska kronprinsparet gifte sig förra året bad de att få slippa bröllopsgåvor och uppmanade istället folk att skänka pengar till hjälporganisationer. I Danmark täckte bröllopsgåvorna tre våningar i Amalienborg! Prinsessan Mary ägnar sig åt att ränna runt på skyhöga klackar och i dyra märkeskläder och smila för kamerorna. Den danske kronprinsen arbetar totalt 40 dagar om året! Men han kör gärna sin motorcykel med initialer av guld och diamanter… Artikeln har fått många att reagera. De kungatrogna pratar om “ovärdig journalistisk ton” och kallar skribenten för kommunist medan andra jublar. Själv säger jag bara: plocka väck monarkin bums! Värre tjafs får man leta efter.

Det är dags att lämna det trams som kallas vintern bakom sig. Se framåt, mot våren och ljuset. Planera lite. Dra upp riktlinjerna för en skönare tillvaro. Visst fanken ska man drömma stort?! Vad drömmer ni om? Berätta!

I parken inte långt från muminsalongen växer sykomorträd, trumpetträd, japanska pagodträd, kaukasisk vingnöt och annat spännande. Jag har alltid varit glad i träd, sagt att jag alltid måste bo så att jag ser träd från fönstret. Det har jag också gjort. Även om mitt förra käll bara innebar ett pinnigt prydnadsträd på en skitig bakgård… Varenda dag sedan jag flyttade har jag slagit upp lokalblaskan från det där pickadollar-ghettot och läst om rån och mord och överfall och tänkt: Det var inte bara jag! Ibland kändes det nämligen så, som om jag överdrev, inbillade mig, var den enda som oroade mig… inte kunde det väl vara så farligt? Visst fan är det farligt! Nu snackar hela landet om det. Pang pang, du är död!

Nej, man måste dra upp riktlinjerna för en skönare tillvaro, som sagt. Drömma stort! Själv vill jag ha en ö. Minst! Inte så mycket prylar men gärna lite snygg sammet. Rinnande vatten på dass och i kök. En eldstad. Ved. Snygg utsikt med träd och hav utanför knuten. En trevlig karl på besök då och då. En katt som skiter utomhus. En fungerande internetuppkoppling till omvärlden. En virre varje fredag eftermiddag. Tid att skriva böcker. Vänner att bryta sitt bröd med då och då. That’s it.

Nå, hur var det med era drömmar?

Är det någon som drömmer om att vara Frederik och Mary?

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Att skjuta sittande fågel eller drömma stort

  1. Jag lever min dröm. Man och hund inom räckhåll i soffan. Utflyttade barn. Båt med plats bara för oss. Skog och hav inpå knuten. Kärlek och vin. Vad mer kan någon önska?

    Det är min. Du kommer att få din. Puss hjärtat.

    • När jag läser din blogg slås jag ofta av hur bra du är på att räkna dina välsignelser. Oförtrutet upprepar du hur mycket du har att vara tacksam för, det är ett mjukt och idogt mantra hos dig… lyckan och tacksamheten i vardagen. Jag önskar ibland att jag var lite bättre på det där. För jag vet ju att vi skapar lyckan själva. Det hänger mycket på vad slags fokus vi har; det som är bra eller det som inte funkar. Jag har mycket att vara tacksam för… och önskar jag var bättre på att inte oroa mig, irritera mig och längta mig sorgsen. För just dessa tre element tar stor plats i mitt liv, alldeles för stor plats.

      • Tro mig, jag har varit urdålig på det där förut. Bara sett det som varit kasst. Aldrig sett vägen ut. Bort.
        Två, lite tilltufsade, människor som jag och Mannen hittade varandra. Plötsligt och utan att egentligen förstå bestämde vi oss för att BARA se det som är positiv. Njuta av det vi har och INTE drömma oss bort.
        Inte alldeles enkelt men det funkar faktiskt.

        Ibland fastnar man i det svåra. Kan inte komma loss. Kanske behövs det två olika komponenter för att få det att funka? Jag vet inte. Jag behövde Mannens oro och bekräftelsesökande för att plussa det med min egen rädsla och känsla av tillkortakommande.

        Tillsammans blev vi starka. Magiskt. Men sant.

        Du kommer också att göra det. Hitta rätt. Du är klok så det räcker. Vänta och se. ❤

  2. Nä jag drömmer inte om att vara någon annan. Men jag skulle ibland vilja att livet for lite mer varsamt fram med mig. Eller rättare sagt, att mitt sätt att leva livet skulle löna sig bättre.
    kram

  3. Frederik & Mary? Inte en Janne!

  4. Ganska märkligt egentligen! Läste för ett tag sedan en debatt där kritiker mot det svenska kungahuset lovprisade just Frederik och Mary för deras folklighet! Vi har alla våra ideal…

    Nej, jag skulle inte vilja byta men skulle de vilja donera en mille eller två till mig så ska jag överväga en kontakt 😉

  5. En dröm har följt mig i väldigt många år … att få sitta på egen trapp och dricka kaffe, lyssna på fåglarna och förnöjt se mig omkring i min egen trädgård.
    Nu har jag fått trappen och trädgården … det är helt overkligt att det är vårt. Har inte fler klara drömmar, försöker ta en dag i taget och hoppas att jag blir pigg och att min njure ska ge mig de där sista åren de flesta hinner med. Mitt barnbarn behöver mig så att det värker … jag bara måste få de där extra åren för hans skull. Finns det en ”gud” eller ett högre värde kommer jag att få leva de där åren. 😉

  6. dr. no

    ”one day I’ll settle down, and buy myself a little island. Like Hawaii.”

    • Exakt! Själv tag tänkte börja med svenska skärgården. Rubbet. Lära skärgårdsbefolkningen ett å annat. Tvinga dem att bygga flottar och bege sig i landsflykt t.ex. Till Finland. Eller varför inte Polen. Skapa lite ordnung und struktur. Göra om Vaxholmsbåten till pensionat för kamphundar. Åh, jag får gå och fila lite på planerna märker jag… Tack för tipset. Först skärgården. Sedan världsherraväldet. Precis som det ska va!

Kommentera

