Mord og blod o.s.v.

Danskarna… kan öl men inte ost. De kan krim men inte vegetariskt. Tycker jag alltså. Du kanske tycker något annat. Skriv en blogg om’et i så fall.

Hur som helst ser jag nu att det blir en omgång till av TV-serien ”Bron”. Det glädjer mig faktiskt. Kim Bodnia är go’ som en norrlänning i rollen som köpenhamnspolisen som löser brott tillsammans med sin svenska kollega. Serien tog sig från en halvkackig början där jag mest retade mig på att den kvinnliga huvudrollen kändes som en blåkopia av Sarah Lund, polisrollen i ”Forbrydelsen” (eller ”Brottet” som jag tror den hette när den gick i Sverige). Men det tog sig som sagt…

En väninna uttryckte nyligen att hon älskade ”Bron” men inte hade en aning om vad den handlade om! Själva morden och vem som gjorde’t var liksom av underordnad betydelse. Hon såg den enbart för karaktärerna, rollfigurernas relationer… Jag tror hon är nåt på spåren där… Kanske är det därför jag gillar dansk krim; de bästa serierna lägger också tid på att utveckla karaktärerna till något mer än bara ”snutar som dricker kaffe och löser mord på 55 min.” à la amerikansk deckare. (Nu är ju Bron ett samarbete mellan de nordiska länderna ska tilläggas. Ett lyckat sådant. Hans Rosenfeldt har petat ihop manus med bl.a Nikolaj Scherfig).

Tyvärr har den hårt drivna och för all del rätt upphaussade danska ”Den som dräper” fallit i den där schablonfällan. Hur mycket jag än vill ta den serien till mitt hjärta (jag menar, Lars Mikkelsen är ju med!) så står den sig platt vid en jämförelse med både ”Bron”, ”Ørnen” och ”Forbrydelsen”. Det är något med tempot och vissa logiska lapsus som gör att den känns schablonmässig, för anpassad för den utländska marknaden. Och visst är den gjord med utlandet i åtanke. Engelsmännen och amerikanerna har tidigare tagit ”Forbrydelsen” till sitt hjärta. (Där blir det faktiskt också en tredje och sista säsong som spelas in).  Men ”Den som dräper” faller i trovärdighet och känns väldigt 90-tal. Och hur många SERIEMÖRDARE ränner det verkligen omkring där ute? Tio på dussinet om man får tro vissa.

Lars Mikkelsen i en liten annorlunda skepnad…

De bästa serierna har lagom många avsnitt. Det är som chips, man får inte stuva i sig för mycket, då blir’e äckligt.

Svenskarna… kan ost men inte öl. De kan vegetariskt men inte krim. Tycker jag alltså. Du kanske tycker något annat. Skriv en blogg om’et i så fall.

5 kommentarer

Filed under Film och TV

5 responses to “Mord og blod o.s.v.

  1. Jag tycker … mot bättre vetande … preciiis som du, Lilla Blå. 🙂

    Kram!

    PS Jag gillar också Bron … så liiite vet jag i alla fall. Mannen gillar Den som dräper … Säger det nå´t om oss … hmm … 😦

  2. Har inte sett Bron men njuter när jag får gotta in mig i Matadors värld. Fast det är onekligen en annan genre 😉

Kommentera

