Nu talar vi väder!

Man vågar väl knappt skriva det in case Kung Bore (King Boring?) läser blogg men HEJ vad jag njuter av det faktum att vi har plusgrader och barmark, trots att november snart förrättat hela sitt tarv. Sex imorse (I wish) var jag ute vid hållplatsen och hörde fågelsång i väntan på bussen.

Gatorna ligger knastertorra. Jag kan fortfarande ha kjol utan rädsla för frost i min lilla petit choux. Vinden är loj som en drucken svala. Så ska en sydsvensk vinter vara om ni frågar mig! Då finns det hopp om pling-plong i sinnet! Envisas man med att vilja vältra sig i snö kan man packa sina pinaler och emigrera till nån fjälltopp.

För övrigt har jag redan haft känning av det snorsega grå som letar sig in i sinnet så här års. Det där som passiviserar, gör en tung i röven och hjärtat på samma gång. Alltid samma sak, varje vinter! Det förbannande mörkret! Som jag avskyr det! Ge mig plusgrader och ett kilo kyssar. Ge mig ljuset! Med detsamma!

När mitt världsherravälde startar stryks både november, december och januari ur almanackan. Februari får på nåder stanna kvar i två tre dagar. Mars likaså. Men då ska det vara så mycket fågelsång att de små finkarna drattar ur träden och måste in på sanatorium. April blir ett par tre veckor lång. Maj ca åtta veckor. Och så vidare. Men det har jag kanske redan berättat?

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Nu talar vi väder!

  1. Just så är önskedrömmen … jag njuter av vädret … + 7 grader och sol ! Den 24 november! Då börjar det likna nå´t men så är det mörkret förstås …

    Härligt att ha dig tillbaka här, Lilla Blå. Det värmer också 🙂

    Kram!

  2. Enligt säker (?) källa kan du vara lugn! Den kommande vintern ska bli grå, mild och fuktig som det anstår en skånsk klassiker!

  3. November skall bort. December kan få vara en vecka, julveckan fram till nyår.
    Och så tar vi bort fästingarna och brännmaneterna, men inte de fina ljusblå, örlogsmännen?

Kommentera

