Rock n roll exposed och tillvaron likaså

Det är något med ljuset nu… när novemberdimman viker och solen klyver tillvaron som ett kallt, strongt svärd… Husen ser nakna ut, träden är nakna, allt är strippat och utfläkt och himlen renskurad… Stunderna är korta men läckra. Det gäller att passa på, insupa ögonblicken, dricka’t som kallvatten tills det stramar i bröstkorgen. Minuterna innan snön? Innan vinterfanskapet. Torr asfalt, löven bortsopade, allt naket… vad väntar vi på?

Jag gillar inte John Lennon.  Det är inget fel på låtarna, karl’n verkade ha humor, han står som en ikon från 60- och 70-talet och de flesta verkar hålla honom högt. Men jag gillar honom inte. Jag blir trött av honom. Så det andra avsnittet om rockfotografen Bob Gruen slarvar jag förbi. Men det första var helt ok. Lenny Kaye är välformulerad och en sån som man skulle vilja dela en konjak med en kväll framför brasan, talandes om film och musik och konst. Bob Gruen rosslar fram namnet på den ena efter den andra han jobbat med – på det där typiska amerikanska sättet – där så många kändisar som möjligt ska hinnas med; Iggy Pop, Alice Cooper, Kiss, Stones, The Who, Ramones, Elton John…bla bla bla. Själv gillar jag när man talar om tanken bakom fotografens arbete, tillvägagångssättet. Jag gillar alltid att höra om HUR folk jobbar och VARFÖR. Det är sexigt. Folk som kan sin sak. Serien om fotografen Bob Gruen körs på svt söndagar och ligger här. Visst är det märkligt att jag som inte har TV tipsar om’et stup i kvarten? Men så är det när man är selektiv och har god smak. Typ.

Ja, ja…

Ikväll blir det nåt kabaréaktigt för mig. Och säkert en och annan fransk vitlöksost. Svinga boan, hörni, tills vi hörs igen. Det kan ske om en timme eller om ett halvår. Vad vet man…

19 kommentarer

Filed under Film och TV

19 responses to “Rock n roll exposed och tillvaron likaså

  1. Tänkte just skriva det själv … ”när man är selektiv och har god smak.” …

    som Lilla Blå. Typ.

    Swing it … jag lovar … tills vi ses igen …

    Kram!

  2. ta det lugnt med osten bara…

  3. söderbergs food, vad fan gör du här? det här är min kompis

  4. Nej, vad vet man… Tack och lov inte allt! På gott och på ont kanske.

    • Som flera av er märkt dyker jag upp max ett par gånger i veckan numera. Förhoppningsvis ska det bli ändring på detta men jag är utlämnad åt bredbandsgudarna och deras vrede. (Läs: stupiditet). Kanske om vi gemensamt offrar en kalv med hårddisk i magen i månens sken till trummors dån och med femton utspillda likörflaskor i motvind?

      • dr. no

        Invokera den svarta kabbalans elva manifestationer av urkaos genom aparta kvinnors moder Lilith, och detta problem skall snart vara ur vägen.

        ”Tohu tehom, theli than, leviathan, tanin’iver, taninsam…”

        Å – och jag tror att de föredrar getter. Bockhuvuden ger ett mer klassiskt intryck, på något sätt, eller hur?

      • Jag följde dina instruktioner och se på fan… det fungerade! Naturligtvis är bockhuvuden det säkraste tecknet på att man har lite klass. Skam till sägandes får jag erkänna (så här mellan oss två) att jag inte kunde skiljas från bocken. Så jag snodde en tax utanför ICA. Ja, vad ska en stackars flicka göra? Men som sagt, gudarna såg i nåd till min desperation och jag har nu internetuppkoppling med extra studs. Tack, il dottore!

  5. Ooo – när jag inte lirar eller repar lägger jag ongar när alla bra program går, så jag tar taxamt emot alla tips!
    Någon boa får jag inte direkt ha i den här föreställningen, men jag får åka in på en svan iförd brudklänning och flytväst alltmedan jag sjunger dansbandsgund om lycklig kärlek.

  6. -Host, host hoooost!
    här svingas boa jääädrar i det och jag nära på ströp mig själv i all iver…
    -Psssfffjuuuut…, blåser råsa fjädrar ur munnen å häller upp litta bubbel, ja va fan, e de helg så är det!
    Saltgruvan har stängt porten och jag är lyyycklig
    Du, får mig på jämt på gott humör, trots att du inte gillar Lennon, förresten, gör inte alla det? ja, du ser, en annan är bara en kugge i det stora maskineriet och en svag ton i den grå massan.
    Tur, det är fredag och tur man har en rosa boa
    Hej å hå
    Trevlig Helg Lilla Blå =)
    *vissel, vissel…

  7. Men nu när du har internet så har ju även du TV, right 🙂

    Jag kollar nästan aldrig på TV. DVD-boxar och Play-kanaler. Det är melodin!

    Novemberkram, fuktig och grå, men varm.

Kommentera

