Floder av röd jord

Jag vill så gärna tycka om den här boken. Hennes blick är så varm och vacker, temat för hennes bok är så varmt och vackert: det östafrikanska landskapet, de vilda djuren, äventyret, jakten och dess drivmotor, skönhetslängtan och tankar kring existensen. Ändå är det något som ligger och skaver i bakgrunden, jag faller inte helt för hennes historia, det är en ton i boken som stör, som fint grus i maskineriet. Det som får mig att läsa vidare är de där raderna som här och där dyker upp och med några enkla ord tycks rymma en hel värld.

Den slarviga sättningen av fotnoter hjälper inte upp det hela. De sitter konstant felplacerade genom hela berättelsen och eftersom det är många noter, många översättningar från swahili som ska förklara sammanhanget och kopplingarna, faller därmed en stor del bort. Pocketförlaget borde skämmas! Så här gör man inte mot en författare! I den här pocketupplagan kan en not börja på en sida bara för att fortsätta tre fyra sidor längre in i boken och med helt fel hänvisningssiffra. Som läsare blir man ju skvatt galen efter bara ett par kapitel.

–          Den kom in idag! utbrast damen i bokhandeln entusiastiskt till mig när jag lade den på disken för att betala.

Den borde nog inte gått i tryck alls i detta skick.

De återgivna dialogerna där författaren förklarar sitt yrkesval som storviltjägare känns tillrättalagda och krystade, trots att man mycket väl förstår och kan ta till sig hennes starka intensitet och vilja att verkligen en gång för alla förklara. För hon har mött och möter säkert fortfarande många fördomar, mycket aggressioner och ogillande från sin omgivning. Men de stela försvarstalen i boken blir – tyvärr – så ungdomligt pedantiska att de inte känns trovärdiga. Det är förbannat synd. Men jag tänker: ”hon var så ung när hon skrev den, det här var hennes debut, hon har skrivit flera böcker sedan dess, kanske har hon fått till den litterära schwungen numera…?” Och hon har ju saker att berätta, det råder inget tvivel om det. Jag lär mig sådant jag inte visste förut. Nya vinklar på företeelser jag kanske inte ens begrundat särskilt djupt.

Baksidestexten basunerar ut att hon numera även är aktuell som programledare i svensk TV för en s.k. reality-serie jag aldrig sett. Kanske är det därför det hastade med pocketutgivning av en bok som kom första gången 1999? När jag läst berättelsen till slutet släcker jag lampan på nattduksbordet och smakar försiktigt på den sista meningen; ”Hur kan man mäta den frid man får ut av att vare på en plats där man kan höra sig själv?”

Det är så vackert att jag beslutar mig för att det ändå är en bok att rekommendera. ”Floder av röd jord” – skriven av kvinnan vars blick tycks rymma hela det afrikanska slättlandskapet; Natasha Illum Berg. I svensk översättning av Ninni Holmqvist. Ett tips torde vara att leta efter originalutgåvan hos Norstedts förlag. Kanske har de lyckats bättre med tryckningen.

7 kommentarer

Filed under Litteratur

7 responses to “Floder av röd jord

  1. Det är ju inte alltid som den litterära talangen går hand i hand med vad man vill förmedla som författare och i det här fallet verkar det ändå som det är ”mödan värt” att bortse från det för att ta del av ”storviltjägarens” berättelse. Jag har hittills bara läst OM Natasha Illum Berg. … kanske ger jag mig på att läsa hennes historia med hennes egna ord. Nu. Ändå..

    Kram!

    • Det är en tunn och lättläst bok så har du tid och möjlighet tycker jag att du ska bilda dig en egen uppfattning. 😉 Oavsett litterära kvaliteter är hon onekligen en spännande person med ett fascinerande yrkesval.

  2. dr. no

    Rekommendera?! Det där var ju by all accounts en sågning!

      • dr. no

        Varken förvirrad eller förvånad. Jag ikläder mig dock den rättmätigt indignerades roll för att därmed tillskanska mig rätten att peka ut kejsarens stora brist på beklädnad.

        Men som slentriannihilist och ondskefullt geni är det naturligtvis endast en övning i folkligt beteende, för den händelse jag någon gång skulle bli jagad ner i ett avlopp…

  3. annannan

    Hennes sommarprogram, från 2010 tror jag, rekommenderas.

Kommentera

