Mysigt kaos?

Den 30 september går flyttlasset! Jädrans, folks, då lämnar jag rövpörtet för den lilla småstadens alla okända äventyr. Om det nu sker några äventyr på såna ställen – jag hoppas nästan inte det. Jag söker ju lugnet och friden. Det enda som ska storma är havet och det kommer det att göra. Jag ser fram emot mina vindpinade höstpromenader på stranden… Sedan tar det bara fem – tio minuter hem till en stärkande Laphroaigh i salongen. Värre kan man väl ha det?

Men nu… råder kaos i rövpörtet. Igår levererades trettio flyttkartonger hem till mig av en liten bandit i kortbrallor. Det är meningen att jag ska börja fylla dessa nu… Ska kartongerna räcka får jag sålla ut en hel del skit. Papper, böcker, prylar, kläder, husgeråd…. Operation Rensning! (Vad tyskt det lät?) Bara att sätta igång… men jag blir sittandes i soffan och drömmer mig bort. I skallen rasslar trymåer, chiffonjéer och schläsonger förbi som läcker konfekt eller nakna karlar på djurskinnsfällar. Men vem har tid för män nu när man kan drömma om divaner, tofsar och kornischer?

Mera praktiskt: jag behöver en lång stege och en borrmaskin. Och framför allt: jag behöver lära mig om mobila bredband. Tips någon? Vilka är bra, vilka ska man undvika? Jag flyttar nämligen in i en gammal kåk utan några modernt dragna kablar till det som kallas internet. Så ska Blå Bloggen överleva lär jag få pussla ihop det på något sätt… Hep!

12 kommentarer

Filed under Hemmet

12 responses to “Mysigt kaos?

  1. Har inte en susning men är just nu jäkligt irriterad på 3 och hade inte valt dem. Men självklart måste bloggen överleva. Dessutom behöver du säkert nätet till en hel del annat. Man har liksom vant sig…

    • Ah, 3 var annars en av dem jag funderade på. Men de är inte bra alltså? (Jag jobbade i samma kvarter som 3 en gång i tiden och hej fadderullan vad gården var full av deras personal som hade ständig rökpaus… Det kan inte vara lätt att komma fram på deras servicelinje?) 😉

      • Ärligt talat är jag mest irriterad över att 3 inte fått fröknarnas telefoner att fungera på två veckor i Egypten. Så mer har jag inte att säga.

        Det intressanta är att man kan inte tala med en ansvarig utan bara coacher vilket ger mig rysningar…

        Telia är kanske ett dyrt men säkert kort?

  2. Förmodar att fiberkabel är uteslutet där du kommer att bo.
    Vi bor i ett gammalt hus. Inte ens strömmen är fast förankrad nere i dalgången.
    Det kommer från godset, en kilometer härifrån. Drar dom ur proppen, ja då går den här också.
    Vår fasta telefonlina är nedgrävd i ravinen. Bara en sådan sak…
    Vår uppkoppling mot world wide går via telefonjacket. Det har fungerat och fungerar skitbra.
    Annars? Ja, som du märker är jag usel på det tekniska.
    Skaffa dig fast lina till att börja med om du inte redan har det.

    Din blogg? För tusan Amalia – vad ska vi göra utan dig, Blå? Ujujuj.
    Jag ser fram emot dina svindlande berättelser, en och annan fet cigarr (host), en klunk eller två glas Amarone, ett ös av spritt i knoppen och självklart Kåtkotletten till jul…

    Puss!

    /Marie

    • Telefonjacket, ja… Det är ju en annan lösning. Jag som inte ens hade tänkt skaffa fast abonnemang men kanske är det bästa lösningen… Är det dyrare än mobilt? Jag minns de gamla ADSL-mackapärerna som man ringde med och som tog hundra år… Men det var ju också länge sedan. Saker och ting har väl skett sedan dess.

      Oooh, du vet att smickra du. Men även JAG ser fram emot att kunna ägna bloggen mera tid och uppmärksamhet, puffa en och annan cigarr och doppa tån i en Amarone. Och så Kåtkotletten… ja, kära nån. Snart är det jul. Vi får kanske leta upp honom i skåpet och sätta på honom tomteskägget igen… Nu fick jag något att fundera på.

      • Det finns så oändligt många ”avtal” i en djungel som aldrig verkar ta slut…
        Nej, kan inte påstå att det är dyrare i längden. Snarare tvärtom.
        Fördelen med att ha fast lina är också är att det är en trygghet. Det väger tungt
        med tanke på att det mobila lätt kan slås ut när som helst.
        Är man sen beroende att mycket ska levereras över nätet…
        Ja, då är det inte ens förhandlingsbart.
        Mycket kan man säga om Telia, men är i min erfarenhet det mest seriösa.
        De andra kör ”grönsakshandlarmetoder”. De är körda för min del.

        Hoppas andra sidan kan leverera upp till dina krav, för det är det det handlar om i slutändan.
        Nöjda kunder.

        /Marie

      • Ja, nog tusan är det en djungel. Det konstiga är att alla påstår sig vara ”Bäst i test”. Det är ett smärre helvete att ta sig fram genom alla superlativer de gödslar sina hemsidor med. Jag vill ju bara ha en uppkoppling som är snabb, pålitlig och så billig som möjlig. Men det är kampanjer och lockrop och paketlösningar och olika summor man ska ut med efter en, tre, sex och 12 månader och det är bindningstider till förbannelse. Jag blir så trött. Den som har enklaste lösningen och skippar säljsnacket brukar få min röst när det gäller såna här prylar.

  3. Jag är nöjd med ComHem. Många jag känner är nöjd med Bredbandsbolaget. Önskar dig all lycka och lugn och ro på din nya plats!

  4. Upptäckte precis att jag skrivit ”rövpörte” här ovan. 🙂 Rövarpörte skulle det ju vara men å andra sidan… jag tror mitt undermedvetna träffat rätt igen. Alltså drar jag till med den gamla erektila skoltermen från svarta tavlan: Låt stå!

  5. Tjenixen! Har haft ADSL (telefonen) via Bredbandsbolaget Funkade utmärkt. Det som inte har funkat har varit kabel-lirarna som comhem=combort. Jag tror att de flesta ADSL leverantörer sköter sig hyggligt och så ska du bestämma hur många MEGABITSERGREJE du ska ha. det är nämligen också rätt avhängigt hur fort det funkar…
    jag tror även att den del mobila funkar fint idag, bara du vet att det är god täckning i din HOOOD…. du vet väl att du kan jämföra priser å så på massa sajter på nätet…lämpligen pts.se (post o telestyrelsen) good luck! Kör tysk utrensning. Det är så jäkla skönt att flytta!

    • Tack, för tips, Loll. PTS var nytt för mig. Jag kollar samt suger lite på dina ord ”Det är så jäkla skönt att flytta!” Något säger mig att jag kommer att behöva de där orden nu när det börjar dra ihop sig och jag inte fyllt en enda kartong ännu.
      Ja, ja…

Kommentera

