Jag doppar tån i jazzens franska fotbalja…

Ute har det doftat mild och blid baby-höst. Ni vet den där ljumma vinden som nästan har något vaniljlikt över sig… det är fortfarande sol och värme men ändå… där finns några gram av något krispigare… men fortfarande rår lenheten. Så har staden doftat idag och jag har vandrat under blå himmel och svettats, besökt möbelhandlare och samlat på mig intryck. Får goda nyheter över telefonen: en vän som varit arbetslös länge har äntligen fått jobb! Det är sant som man säger: delad glädje ÄR dubbel glädje.

Så kommer jag hem, skämmer bort mig med potatisgratin som jag pimpar med chevrette-ost och ett par laxfiléer. Det vackra bourgogne-glaset fyllt med rött. Väl vid datorn upptäcker jag förtjust följande pärla: ”Från rasismens Georgia till jazzens Paris” med avstamp i 1920-talet. Precis den slags dokumentär jag älskar så mycket. Den här är sevärd och ligger kvar till 12 september. Har ni en timme över – och det har ni ju – kan ni lära er något om afroamerikanerna och jazzens historia under 1900-talet. I Frankrike. Bara klicka på länken. Nej, det är inte tråkigt. Det är det perfekta programmet att avnjuta i en soffa med ett glas rött och fötterna på bordet. Låt välbefinnandet nå även er. Ni behöver det. Kittlar dödsskönt i kistan…

7 kommentarer

Filed under Film och TV, Jazz

7 responses to “Jag doppar tån i jazzens franska fotbalja…

  1. vildhunden

    Tack för länken. Jag njuter. 🙂

  2. Linnea

    Vilken pärla. Ska se o lyssna mer i morgon .(idag vill säga). Hälsn Linnea

  3. *suck* … verkar verkligen vara något helt fantastisk. Men … gick inte att se här där jag är … 😦

    Man kan inte få allt!

    Kram!

  4. Man tackar för tipset! Alltså för alltihop inklusive det röda glaset och fötterna på bordet!

Kommentera

