Glädje kan va’ danska barer

Glädje kan va’ danska barer – men mest så är det trottoarer…. Minns inte riktigt hur han sjöng, gamle goe Stry Terrarie, men det är en sanning så god som en ann’. Öppnade just min mejlbox bara för att finna denna länk från en kär vän. Hon är tokig och ända uppifrån Nordpolen och jag älskar henne. Vi intar ibland danska barer och känner där stor lycka. Tro mig.

Ja, det är liksom lite glädje i luften, folks. Jag har ju blivit med nytt hem. Kontraktet är skrivet och mitt gamla rövarpörte är uppsagt. Så nu sitter jag och håvar in vuxenpoäng genom att begära in offerter från flyttfirmor. Jag kommer på mig själv med att andas tungt inför åsynen av möbelkataloger och inredningstidningar. Det är något porrigt ändå att tänka på vitrinskåp och mäta upp längden på badrumsgolv. Jomen, visst är det väl? Nej? Nej, ni har rätt. Jag behöver ett ligg.

För många år sedan målade jag orden ”SKYNDA DIG ATT VARA LYCKLIG INNAN DET GÅR ÖVER” på ett plakat och satte upp det på väggen i mitt dåvarande studentrum. Jag förstår inte varför jag har glömt de orden under årens lopp. Det är ju precis så det är.

Numera lever jag snarare som om jag inte riktigt vågar skylta med lyckan för då kommer väl CANCERN eller KRIGET eller KONKURSEN eller något annat skit och hälsar på. Jag har blivit ängslig av mig. Inte bra.

Det är fredag, go’ vänner. Vi tar en liten klämtare och begrundar hur jag ska styra och ställa med nya muminsalongen som ni kan skymta delar av här. Tips mottages tacksamt.

 

 

25 kommentarer

Filed under Hemmet

25 responses to “Glädje kan va’ danska barer

  1. Vitrinskåpsdrönnar brukar inte förses med barnförbjudetstämpel.. Drömmar om persiska mattor däremot är sådant som får Mads Mikkelsen att rodna försynt när han placeras på dem.

    Det ser fint ut: Väl bekomme och må muminsalongen bringa många lyckliga fredagskvällar framöver

    • Mads Mikkelsen utsträckt på en persisk matta får mig att rodna… nä, nu ljög jag. Men om jag var en sån där som rodnade så skulle jag göra det nu. Litegrann i alla fall. Tror jag. Kanske.

  2. Det var en Muminsalong det … uj uj uj … jag förstår att du är euforisk! 🙂

    Du behöver inte ens … SKYNDA ATT VARA LYCKLIG … för det här kommer inte att gå över på länge, länge.

    Kram!

  3. Kan vi inte klämta i salongen i stället! Den är bara helt underbar.

    Jag föreslår att gammalt får möta ultranytt men hoppa över virkat bjäfs! Vackra mattor och mycket böcker. Går kakelugnen att elda i?

    Lycka till!

    • Oh, det är en definitiv klämtarsalong, det har du rätt i. Virkat bjäfs lär det knappast bli, kanske inte ens ultranytt. Jo, en ny soffa. Men helst skulle jag vilja ha en sliten chesterfield. Mycket böcker blir det. Det kan jag i alla fall garantera.

  4. Åh så fint!!! Får jag bo med dig?
    Jag ser dig framför mig iklädd rökrock med en klämtarbalja i näven, strosandes runt i rummet och lyssnande till spraket i kakelugnen. Definitivt persisk matta, med eller utan Mads. Ett litet kollage av paddor på väggen kanske? Jag skulle ha skickat den där ihjältrampade jag hittade i skogen men den var lite slajmig.
    JÄTTEKRAM!

    • Rökrock har jag, klämtarbalja likaså. Kakelugnen sprakar inte så mycket, den är gammal och pensionerad dessvärre. Den tronar snarare som en historisk jättedildo i hörnan och ger karaktär, men det är heller inte fy skam. Jag har bara några få paddor kvar men de kommer definitivt upp på väggen. Inget hem utan en torkad padda eller två. Och mina kranium ska också få plats… Fattas bara en persisk matta alltså… hm… de är rätt dyra, va? Men kåtkotletten Mads kanske kan ta en med sig när han kommer. Som inflyttningspresent. Det har han säkert råd med efter alla de där ”dagarna”… 😉

      • Du! Kolla närmaste auktionskammare, där kan du hitta fina mattor för nästan inga pengar. Vi fick två för 700:- och det visade sig att den ena var värd 4000:-. Ett klipp. Mads kanske kan ta med lite klämtarolja istället?

      • Bra tips, jag kollar. Mads är en kärring, han dricker bara öl. Men en chesterfield kan han få ta med sig.

  5. Som Kjell Bergkvists oförglömliga replik i filmen Den bästa sommaren: ”Ja, passa på att ha roligt nu barn, man vet aldrig när det blir roligt igen…”

  6. Jag hade en gång en torkad eremtikräfta i ett litet plastakvarium. Den bor numera hos Carl Braunerhielm i Eskilstuna. Annars hade den passat i ditt chateau.
    Gipsrosett, minsann! Ser fram emot kraniebilder 🙂

  7. ”Skynda dig att vara lycklig innan det går över!” Tack för de orden! Dem ska jag också sätta upp på min vägg. För jag är också sådan där: Om jag glädjer mig eller ser fram emot något kommer jag genast att bli rullstolsbunden. Och det är ju inte klokt.
    Grattis till ditt nya hem! Skönt att det äntligen har löst sig.

  8. Voj satan vad härligt! Är det din nya kvart på bilden ser den ju bedårande ut! Och de fina orden, som väl får pryda någon plats igen kan jag tänka mig? Väl synbar. Mycket bra!
    Själv hade jag en kompis under studenttiden som skrev ord till mig som jag fortfarande har i gömmorna : det stod: Det är inget fel på dig. Det var mycket, mycket bra ord att bära med sig och jag återkommer ofta till dem.
    Vitrinskåp är förresten sköna grejer. Man ser ju innehållet.
    Kram och lycka till med att hitta de billigaste och bästa flyttgubbarna.

    • Jo voj voj satan, nog är det min nya kvart och visst är den bedårande. Jag är stolt och mallig och ödmjuk inför att få flytta in där – förhoppningsvis till nästa månadsskifte. Bättre födelsedagspresent kunde jag inte ge mig själv. Min förra födelsedag var eländig, jag stod vid havet och gav mig själv ett löfte: om ett år ska allt se annorlunda ut!
      Och jädrans så mycket som har ställts på ända, sopats av banan och givit vika för nya möjligheter. Jag fortsätter på den inslagna vägen.
      Kanske blir det rentav ett vitrinskåp. (Är jag vuxen nu?)
      Kram tillbaka.

  9. dr. no

    Jag såg vid tillfälle att handikappade (och kanske även äldre?) danska män hade rätt till någon slags subventionerade ligg med prostituerade. Gäller det även för kvinnor, och vad kostar det i så fall att skaffa sig en toyboy för kvällen? Inklusive statlig rabatt, menar jag. För vi är säkert några läsare här som kan gå ihop och sponsra…

    • Inklusive statlig rabatt kostar en infödd toyboy dryga tusenlappen för en vanlig missionär utan middag innan. Ska det vara förspel och efterspel samt diverse utländskt raffinemang kan notan sluta på tio kalla. Jag ska naturligtvis ha hela paketet så dra nu igång insamligen. Skynda er. Jag är desperat och då går ingen säker. Inte ens doktorn.

  10. Göthe

    Tjohooo!!!!!!

  11. Det där är vad jag kallar för finrum! Tjusigt värre. Jag kan riktigt se trivseln materialiseras på äkta mattor och i dunbolster.

    Jag har köpt alldeles för många äkta mattor på auktionsverket. Jag ångrar ingen av dem. På vintern kan de värma kalla golv, på sommaren tar jag ut den i trädgården.

    Ett tips om du köper lite väl inrökta och muggiga mattor är att lägga dem i en snödriva på vintern, då dör alla kvalster och man får bort den unkna lukten.

    Jag är på riktigt mycket glad för din skull!

Kommentera

