Konservativ Bögh-kultur och så en ramsa på det….

Det är valkampanj i Byen och eftersom folketingsvalet går av stapeln i mitten av september så har de olika partierna bara ett par tre veckor på sig att kicka loss. Att det skulle bli val bestämdes i ”sista sekunden” för bara några dagar sedan så nu ligger de i som hungriga hundvalpar allihop. Imorse på väg till kontoret var hela gator prydda med diverse porträttbilder. Det var litegrann som att åka genom ett galleri… alla dessa ansikten. Och så längst ned en partibeteckning. Så fruktansvärt ointressant och gammaldags. Ingen skiljde sig från den andra. Ska detta kallas kampanj?

Tja, i och för sig kan man ju fundera över hur Nikolaj Bøgh från de konservative hade gått hem i gamla Svedala? Med ett sånt efternamn. Kanske en succé? (På Bøgh ska man, enligt honom själv, rösta om man vill bevara danska värderingar och dansk kultur. Med detta menas skola, kyrka och kungahus, enligt hans egen hemsida. Eftersom detta finns i de flesta av Europas länder så får vi nog anta att de danska värderingarna och den danska kulturen har haft en sjujädra genomslagskraft i världen).

Jag fann en annan valaffisch med slagorden: Fattigdom är odanskt! Avskaffa starthjälpen!

Starthjälp är ett bidrag som betalas ut till folk som befinner sig i Danmark men kommer från länder utanför Norden/EU och som inte kan försörja sig.

Jag förstår inte riktigt logiken i den där valaffischen. Jag kom inte ens ihåg vilket parti som hade den. Men det är mycket jag inte förstår.

Å andra sidan hittade jag på en liten ramsa på bussen som jag kallar Livets nödtorft för en gubbe. Den går så här:

Tjola tjola hopp.

Tjola tjola hej.

Krut, brännvin

och leverpastej!

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Konservativ Bögh-kultur och så en ramsa på det….

  1. Fantastiska Danmark och en fantastisk liten ramsa på det.

  2. dr. no

    Bra jävla ramsa. Fast ”fattigdom är odanskt” är ju bara så jävla bra! Hur kan man inte älska det, smeka det, ligga med det i smyg bakom en buske, dra det i håret och rodnande vända sig bort när det kommer förbi, kittla det under skrik och skrän, smiska det med kängsnören, klä det i gummistövlar, störta det i ett hål i marken med en silkestråd runt halsen?

    Nästan lika bra som det första nordiska ordspråket någonsin: ”Det är svårt att dra rep med den starke.”

  3. Något svenskt parti, dock inte med samma grund som det danska, har haft ”Avskaffa fattigdomen, som. kanske inte paroll utan mer ett motto. Med det inget sagt, egentligen.

  4. Sökte plötsligt efter gillafunktionen. Men det är ju satan inte här. Jag är sjukligt förvirrad. Men jag gillar din ramsa. Det var det jag ville säga. Kort o koncis. (stavas det så?) inte ens stava kan jag. Tjollahopp/Loll

  5. Det där sista får mig att tänka på Bengt Sändhs lilla rättesnöre:
    ”Snus och mus är mitt förtjus. Kaffe och pitt är gummans”.

  6. Hej hej hemskt mycket hej … och ovanpå detta … tja … leverpastej.

    Kram!

Kommentera

