Beam me up, Scotty! To another planet, please!

Vaknar mitt i natten av att grannen kommer hem, sådär onaturligt pigg som ett par av mina grannar har för vana att vara, ibland flera dygn i sträck. En kemisk pigghet som motsvaras av lika delar oberördhet inför omgivningens sömnbehov. När folk blir kemiskt pigga älskar de musik med stark basgång, monoton och högljudd. Jag är så trött att jag bara vill gråta. Första natten tillbaka i lägenheten efter en fin vecka på annan ort och det känns som att hamna i skärselden. Vad inbillade jag mig? Att något skulle vara förändrat?

Timmarna fram till gryningen ägnas åt diverse perverterade fantasier om hur jag tvångsmatar grannen med feta och runda lagårdsspindlar, dästa efter sommarens flugkalas. Jag fantiserar om hur jag drogar honom med kloroform, tejpar igen hans mun med silvertejp och rakar hans huvud med slött rakblad innan jag häller saltsyra över skinnet.

Jag fantiserar om hur jag piskar honom med elsladdar tills han tigger om nåd,  hur jag strimlar hans hud i tunna slamsor med rakblad, krossar hans fötter med blytyngder, skjuter honom i knäskålarna och tvingar ned likmaskar i hans hals, dränker honom i myrsyra…

Det hjälper inte ett dugg. Jag känner ingen lättnad, bara en enorm ilska och trötthet och förtvivlan.

När morgonen kommer stapplar jag upp och tänker: aldrig mer! Jag kommer snart att döda den jäveln på riktigt!

Men på gården möts jag nu ikväll av långbord och uppställda högtalare, bara ett par meter från min huvudgärd, där… på andra sidan väggen. Vi ska spela hög musik länge ikväll, det blir nog hela natten! Vi håller nämligen fest!

Som om man då skulle tycka: oh, vad lattjo. Och så snälla de är som sätter upp ett anslag. Då får man liksom stå ut. Då tycker man automatiskt att det är okay. NOT!

Jag blir rädd för mina starka känslor. Jag trodde inte på fullaste allvar att man kunde känna så mycket vrede mot vilt främmande människor. Men det kan man. I varje fall jag.

Jag inser att jag nött ned tröskeln för vad jag tolererar till noll och intet. Det har varit för många såna här nätter, i både månader och år.

Nu har jag funnit mig en ny bostad. Det är minst en, kanske tyvärr två månader innan jag kan flytta dit. Glädjen jag känner över mitt nya hem är svår att beskriva. Ändå räcker den inte till ikväll för att avvärja de vilda känslor som far igenom mig inför tanken på ännu en sömnlös natt…

Störningsjouren, tänker ni kanske. Eller rentav polisen?

Been there, done that, got the T-shirt…

20 kommentarer

Filed under Hemmet

20 responses to “Beam me up, Scotty! To another planet, please!

  1. Då är det bara pusslet kvar då..
    Skämt å sido. Jätte stort GRATTIS till din nya lägenhet! Så härligt. Det gör mig glad.

  2. Åh vad GLAD jag är för att du äntligen, äntligen får flytta till en normal bostad!!! ❤

    Du kan inte kapa elkabeln till högtalaren? Lägga smällare under långbordet? De där likmaskarna kanske du kan strössla över duk och porslin? Borde få gästerna att dra illa kvickt.
    Eller så hänger du i knävecken i fönstret och skriker konstiga saker så att du skrämmer slag på gästerna?

    Puss fina!

    • Jag funderade faktiskt allvarligt på att kapa elkabeln innan de drog igång. Nu är det väl för sent. Sablar att jag tvekade. Man skulle alltid gå omkring med en sekatör på fickan…
      Hänger jag ut genom fönstret och skriker konstiga saker så kommer den här typen av människor bara att betrakta mig som en av dem. Tyvärr.
      Puss tillbaka.

  3. Bra med ilska – ut med den bara.
    Har du stått ut så länge, så bit ihop två månader till.
    Är glad att läsa att du äntligen kommer därifrån.

    Och du, det är fint att ”se” dig igen.

    /Marie

    • Jag försöker intala mig att tålamod är allt. Det går väl sådär. Men oj, vad jag längtar till min nya muminsalong. Må det nu bara vara tyst där om nätterna. Gott att ”se” även dig, Marie. Ja, jag vet att jag bloggat dåligt under sommaren. Och varit ännu sämre på att besöka mina bloggvänner. Det ska det förhoppningsvis bli ändring på i höst. När saker och ting faller på plats. För saker och ting faller väl på plats?

  4. Först förstås … GRATTIS att du äntligen kommer därifrån till en ny härlig Muminsalong med tillhörande kök (antar jag) och tystare sovrum. Det är du väl värd. Men jag förstår din ilska så in i …

    Jag bor … har bott i en vecka nu … i ett liknande område som ditt nuvarande … dock inte med sådan granne (min granne är två små snälla gossar som snällt stänger av sin musik anbefallen tid klockan 10) och fattar uppriktigt sagt inte hur du har kunnat stå ut. Ovan som jag är har jag livrädd smugit runt i kvarteren här med StinaFina och undvikit de skränande fyllona och ryckiga spastiska drogtjejerna och deras läskiga lösa kamphundar …

    Fetvadd i öronen eller egen musik eller … tja jag vet inte vad …

    och så om du lyckas falla i sömn …dröm dröm dröm …

    Kram!

  5. För det första GRATTIS, till nedräkning :Flytt. För det andra. Dig skulle man sätta tänderna i eller tentaklerna på och göra en social studie hur människans psyke, hur gott det än är från början, till slut efter yttre påverkan bryts ned så till den milda grad att det kanske slutar med MORD. Du är ju ämne till en bok. Eller en uppsats i alla fall. Mycket spännande. Men att vara den där försöksperson är ju vidrigt. Jag vet, O vad jag vet.
    Därför, hoppas att ditt nya hem, låter ditt psyke läka och fortsätta odla de goda sidorna.
    KRAM och stoppa lurar i öronen med egen musik du gillar.

    • Jag vet att du vet, Loll. Vem som helst kan bli galen av att bli berövad sin sömn och tvingas lyssna på montona tranceloopar i timmar. Det är avancerad tortyr. Och man vill tortera tillbaka.
      Jag räknar dagarna tills jag kommer härifrån.

  6. dr. no

    Fly tillbaka till den del av danarike som inlemmats med svearna; där härskar grå vardag sju dagar i veckan, och människovålnader med tomma blickar som glider av varandras kroppar likt fett av teflon tassar inneslutna i sig själva på tå i mjuka grå tofflor; i allt sinnebilden av ett franskt mentalsjukhus från mellankrigstiden, där elchockade oidentifierade soldatspillror sitter av sina livstidsstraff i detta den avprogrammerande humanismens madrasserade cell. Här, där livet är en dom, sticker färg, flärd och flagrant lycka i ögonen likt nålar, och tystnadens vilar som evig vinters snötäcke över oss.

    ”sommaren varade blott en stund, ett ögonblicks bitter glädje”

    • Herregud, var bor du? Är du intagen?

      • dr. no

        Är inte det uppenbart? Jag flyttar runt. Ubikvitär är mitt mellannamn.

      • Oj! Inatt satt jag och glodde på fyra och en halv timme om Albert Speers liv och leverne. Han flyttade inte runt så mycket i Spandau men han fick visst för sig att han kunde gå jorden runt i sin fångenskap… genom att klafsa runt på den lilla innergården och räkna bönor i fickan.
        Ja, ja.
        Om det inte verkar glasklart så skyll inte på mig, jag har haft en lång och stökig natt.
        Nu försöker jag skruva tillbaka huvudet på kroppen och se ut som folk. (En blandning av lätt sinnesslöhet och kanelbullsindignation.)
        PS. Du vet inte var jag kan få tag i en uzi? Gärna till ikväll?

      • dr. no

        Gör som den gamla klassiska militärligan, och kolla in närmaste shoppingcenter på http://www.hemvarnet.se.

        Jag tycker du verkar osedvanligt klarsynt. Varv efter varv efter varv…

        ”I’m spinning around, get out of my way”

  7. Kör en tantpryl (som jag införde när vi jobbar som funktionärer på Ranch Horse Classics, google it, där man sover fyra timmar per natt fem pers i tvåbäddsrum varav en sovande åstadkommer 98-decibelsnarkningar och festvägen till campingen går utanför det givetvis pga värmen ostängda fönstret), nämligen öronproppar och sovmask?
    Och GRATTIS t ny lägenhet!

    • Öronproppar har provats många gånger. Det är jättetantvarning på mig numera! 🙂 Sovmask? Det låter jätteläskigt. Som springmask och binnikemask. Är det något tanter får när de legat för länge? Sovmask i liggsåren? 😉

  8. Grattis till nya lägenheten. Men visst, ibland kan två månader kännas som en evighet…

  9. Meh.. såna man får när man finflyger, fast denna är skönare:
    http://sidenselma.se/p-261-sovmask.aspx
    Typ fantomenmask för synskadade 🙂 HUUUR mysig som helst!

Kommentera

