Pikémannen

Vi tar samma buss till jobbet, jag och pikémannen. Han är alltid lika sur. Vi talar inte med varandra. Vi låtsas inte om varandras existens. Men vi har tagit samma buss i säkert ett års tid…om inte två.

I april tog pikémannen av sig ytterkläderna. Varje morgon vid busshållsplatsen dyker han så upp iklädd svart kortärmad pikétröja, svarta jeans och svarta sandaler. Detta oavsett väderlek. Vi andra försöker anpassa oss till regn respektive solsken men inte pikémannen. Han bär sin standarduniform även i spöregn och blåst. Många är de morgnar jag fascinerat stirrat på hans gåshud på armarna och undrat varför han inte tar på sig en jacka. Han är ständigt lika sur, har alltid samma kortärmade pikétröja på sig. Ibland ser han ut som om han talar för sig själv. Han verkar alltid lite arg.

Döm därför om min förvåning idag när jag skådade karlen utanför en skoaffär. Jag kände inte igen honom först. Han bar YTTERKLÄDER! Han såg lycklig ut!

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Pikémannen

  1. Stackarn. Som han kämpat för att försöka förstå vad som var fel. Rätt som det är kommer han i en illgul piké.

    Himla snyggt du har ordnat det här på bloggen hörru! 🙂

  2. Ja, tänkt vad ett litet plagg kan göra en lycklig! tycker shopaholicen.

  3. Påminner om min tysklärare som bar brun tweedkavaj varje dag. När jag fick min första tjänst på samma skola tjugo år senare hade han den fortfarande. Han såg aldrig lycklig ut… Men det måste ha varit förbaskat bra kvalitet på kavajen!

  4. Tänk vad en jacka kan göra för lyckligheten! HEUREKA!

  5. Han har väl träffat nån på nätet … som kan det här med väder och vind … och vad det har för betydelse för humöret 🙂 … Pål Pommac ??? kanske.
    Kram!

Kommentera

