Hypnosdoktorn bakom Salaligan…

Så fanns han i verkligheten ändå, den där danske doktor Andersen som jag bloggade om för några år sedan. Han som hypnotiserade chimpanser i kostym, fick getter att dråsa i backen med en enda blick och som lade hönorna i stela rader på bordet. Tydligen kunde han mer än så, han lär ha varit indirekt inspirationskälla till den beryktade Salaligan som härjade i 30-talets Sverige.

I P1 går just nu en serie i fyra delar, ”Mord i svartvitt”, som tar upp fyra kända brottshistorier från svenskt 1900-tal. I första avsnittet behandlas Sveriges första bilbomb, smällen på Kungsholmen 1926. Och i del två: nyss nämnda Salaligan, med den bolmörtsrökande och hemsnickrade ockultisten Sigvard i spetsen.

Det här är halvtimmeskorta sändningar där man blandar radioteater med dokumentär touch och speakerröster. Jag gillar’t. De första två avsnitten har suttit som hand i handske och jag ser fram emot att höra om det stora tågrånet från 1907 samt de sydowska morden i Stockholm, som bl.a Helena Henschen skildrat så ypperligt i sin bok ”I skuggan av ett brott”.

Om  ni som jag stillnar av berättarstämmor, slår er till myspys-ro av att någon förtäljer en spännande historia med suggestiva ljudbilder i bakgrunden, om ni kan stänga av omgivningen ett slag och kliva in i en värld där fantasin sätts igång utan rörliga bilder, så rekommenderar jag varmt serien. De går att lasta ned i mp3-format eller avlyssnas direkt från sveriges radios hemsida. Alldeles gratis. Alldeles perfekt.

Ingen sommar utan några mord.

13 kommentarer

Filed under Cyberrymdens bästa

13 responses to “Hypnosdoktorn bakom Salaligan…

  1. vildhunden

    Jag har också lyssnat.
    ”Alldeles gratis. Alldeles perfekt.” 🙂

  2. dr. no

    Gött att se att du är tillbaka. Har precis avslutat en djupanalys av P3-dokumentärs bästa: Örnligan, Arlandarånet, Storsvindeln mot allmänna arvsfonden och Lasermannen. Så det passar väl för en gammal man att kliva över till P1 igen nu. Speciellt om temat även fortsättningsvis håller sig kring brott.

  3. dr. no

    Är jag numera persona non grata? C’est la vie.

  4. Nu tror jag att lilla blå varit lite för länge i broderlandet. I Sverige brukar vi säga ladda ner när vi tankar hem filer från nätet. Ladda ner tänker jag dock göra. Tack för tips, och en fortsatt trevlig sommar.

  5. Nuuu vet jag vad jag skall ta mig till ljusa vakna sommarnätter framöver när blogghumöret sinat och idéerna surnat som det ju så ofta gör på sommaren.

    Tack för tipset!

    Kram!

    • Det är alltså sommaren som gör att bloggandet liksom blivit en stillastående göl? Jag trodde det var mig det var fel på. Nå, så kommer väl hösten att bli så mycket friskare. Tjenixen på dig.

  6. Irrhönan

    Ypperlig underhållning. Tack för tips!

Kommentera

