Tänd en brasa, elda upp alla cyklar?

Det drar ihop sig till häxbrännar-torsdag i Byen, St Hans. På fredag är det den där dagen då svenskar äter sill och dricker snaps innan de våldför sig på varandra i regnvåta buskage med färskpotatis instoppad i öronen. Själv går jag mest omkring och småler av flera anledningar. Kroppen tycks dessutom fått ett rejält påslag av hormoner för jag har fått finnar i ansiktet! Rediga rackare. Spännande på nåt sätt. Jag kan inte låta bli att pilla på dem. Mmmmm, pizzafyllning.

Läste att Köpenhamn förbereder sig redan nu för nåt slags cykel-VM i september då hela innerstan ska stängas av för motortrafik i flera dagar. Jag hade önskat att stan var avstängd för cyklister också. Det finns många som tror att cykeltäta Byen är full av gulliga motionärer, frisksportare som laglydigt och snällt cyklar omkring lite rart och hälsar på varandra. Det är inte sant. Cyklisterna i Köpenhamn tror att de äger alla trottoarer, alla gångbanor och därtill alla flerfiliga motorvägar. De plöjer sig fram som stridsspetsar överallt och skiter i rödljusen, de skiter i bilarna och de skiter i gångtrafikanterna. De tar allt och alla som personliga förolämpningar och skriker gärna svordomar åt dem de cyklar förbi. I september bör jag alltså vara någon annanstans. Frågan är var?

20 kommentarer

Filed under Uncategorized

20 responses to “Tänd en brasa, elda upp alla cyklar?

  1. Det var en nyhet för mig med cykel vm, men tack för varningen. Jag ska hålla mig væk från Byen i början av september – om jag kommer ihåg det! 🙂

    Du får väl emigrera… Fly över Sundet i några dagar, eller dra ut i förorterna, där en annan huserar… 🙂

  2. Jag vill resa överallt.
    Till att börja med inom Europa. Kameran hänger med.
    Mannen säger nej. Han har gjort detta.
    Jag är rädd. För att fyga. Simma? Knappast. Suck.

    Jag måste tuffa till mig. Hänger du med?

    (Åh, du fina. Svara inte på det. Jag dör något när jag skriver så här. Skydd? Ja, jag tror det.).

    /Marie

  3. Fyga??? Flyga… suck. Igen.

    /Marie

  4. dr. no

    Jag hatar cyklister. När de plingar med sina förbannade ringklockor får de smaka wrestlingvärldens stummaste clothesline. När de sedan ligger som sköldpaddor på rygg med sina fåniga hjälmar över ögonen brukar jag hjälpa dem att kontrollera kvalitén på denna uppenbarligen oumbärliga skyddsutrustning med hjälp av ett käckt litet skutt.

    De håller sällan.

    När jag lämnar platsen har jag ringklockan kring halsen, till allmän varnagel.

  5. Frökens framställning skulle kunna vara en framställning av vissa somliga tvåhjulsnassars beteenden i Lund… Den anarkin når visserligen inte före detta huvudstadens nivå, men dock… Hade faktiskens funderingar på att införskaffa en viss sorts käpp att spetta in på ett visst akut hindrande ställe hos dessa ekipage…

    Kanske en tanke för fröken oxå??

  6. … och i Stockholm … om jag minns rätt. Nu har de riktigt gaddat ihop sig … Köpenhamn, Lund, Stockholm … de finns överallt och ingenstans Och de är ju gubevars så miljööövänliga … så … tja … vart skall du ta vägen?

    Kram!

  7. Barcelona 1985, tror jag. Eller Paris 1926.

Kommentera

