Citronfredag

Är det medelåldern, det här? Kanske väntar rentav ett klimakterium i farstun, iklädd hempermanent och T-shirt med djurmotiv i glitter? Fan tro’t. Jag vaknar sur och blir bara surare allt eftersom dagen fortskrider. Har glömt ett viktigt manus på kontoret som jag skulle färdigställa hemma. Har fått alla mina fördomar kring hantverkare bekräftade (och de är fula fördomar, må ni tro)! Och så är tvättmaskinen paj. Och så är det en fläkt som pumpar på i säkert 200 varmgrader och inte går att stänga av. Jamen, det är okay. Vi kan grilla korv i luften, folks. Låtom oss hänryckas, tammetusan, det är ju pingst.

Inuti mig rasslar den ena vassa, stilfulla repliken efter den andra. Vissa dagar är man bara en djävul på att formulera sig. Varför är det då ingen här som jag kan skälla ut så där elakt och elegant? Det är ju idag jag är på topp. På citrontoppen, va. Sur så det knastrar i sinnet.

Samtidigt är det lite skönt. Har varit nere för räkning så länge att jag knappt känner igen mig själv. Känner du igen mig? Det får inte bli en gnäll- och tycka-synd-om-blogg, det här. Men ibland blir det för mycket och då knakar man ihop. Så lite kärringsurt är nog bara bra. Kanske kommer man på banan igen.

Säga vad man vill om pundarna – men det finns inga bättre barometrar. De avläser väderleken snabbare än SMHI. Sitter de ute blir det fint, är de väck kommer regnet inom en halvtimme. Otroligt. Forskningen borde titta närmare på det där. Måste vara något i blandningen av pulver, piller och utslagenhet som kickar igång nåt centrum i hjärnan som annars ligger i dvala. Sanna mina ord.

Nånstans i Sverige har en 50-åring åkt dit för att ha satt på ett får men säger sig inte minnas hur. Skyller på starkspriten. Ja, i sommarvärmen ska man låta bli sponken och hålla sig till vatten. Hur svårt kan det vara? Å andra sidan är det ingen som frågat vad fåret druckit… ej heller om det var ett minderårigt får. Vissa saker rapporteras i fetstil, annat talar man tyst om.

Ja, livet är inte lätt, folks. Det är inte lätt att blogga djupsinnigt och intressant heller, år efter år. Ifall ni nu trodde det.

Pingstfirare där!

Morsning.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Citronfredag

  1. Intressant det där om pundare och väder. Måste jag ut och studera. Kanske jag kan få EU-bidrag för det? *funderar*

  2. Alltså för det första hade jag inte en susning om att det var pingst tills jag läste ditt inlägg. Har pingsten försvunnit? Sedan gillar jag detta munlädersmorda inlägg skarpt, som flyger mellan citroner och alternativ till smhi. Skriv på, skriv på, gnäll eller inte, det är alltid lockande att läsa dina inlägg! Tjollahopp! och glad pingst dåra./Loll

    • Nej, pingsten har inte försvunnit, den står och stampar i farstun med finklänningen på och trippar in i morgon, lagom prydlig till en början för att sedermera bli alltmer vulgär. Framåt midnatt imorgon ligger hon med skrevade ben och joddlar och med brudklänningen fläckad. Same procedure as every year, James.

  3. Morsning … och följ din egen uppmaning … ryck häään vetja …surt, glatt, kärringaktigt … men ryck! För i morgon är väl själva dagen för det väl? Pingstdagen. Annandagen har man ju knyckt som vilodag att fortsätta den där hänryckningen som man eventuellt kommit igång med … det blev väl för mycket för oss lagomfolks. Så det gäller att passa på …
    Kram!

Kommentera

