Kubakrisen

Jag hade en period när jag plötsligt intresserade mig djupt och allvarligt för ön som ser ut som en krokodil: Kuba. Jag läste ALLT jag kom över om dess historia, om dess politik och musik, om mat och fan och hans mormor. Jag rökte kubanska cigarrer och svängde röven till kubanska takter, jag hummade över kubansk arkitektur och förfasade mig över alla okunniga som hyllade mördaren Castro i något slags unket 70-talseftersläp.

Sen slocknade allt.

Vad hände?

Varför lyssnar jag aldrig på kubansk musik idag? Varför intresserar jag mig inte?

Den egna Kubakrisen. Jag simmar förstrött i Grisbukten.

Nästan alltid samma sak: intresset väcks, jag glufsar i mig som en tokig, det finns inga gränser, jag brinner som en fyrbåk. Allt ska in i systemet. Rubbet. I hundraåttio knyck. Facts and fiction. The lot!

Sen slocknar jag.

Och det var det.

Liksom.

Men så finns det några grejer som aldrig får mig att slockna. Men det skriver jag inte om nu.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Kubakrisen

  1. Vi är periodare vi … brinner som sjutton för något … och tar ut oss … och så ligger det där och pyr i skymundan för nya brasor men … kanske flammar det upp igen nån läglig gång.

    Kram på dig … snart tuttar en ny pyroman på … för nå´t intressant 🙂

  2. Det blir så ibland.. När mättnad inträffar. Mer behövs inte. Allt är gjort, läst, luktat, indandats.. Dags för nya mysterier. Säger jag men jag är av hoppig natur

  3. Själv snöade jag tidigt in på Ungern och där är jag kvar. Det må bli en ny tur till Budapest snart.

  4. Känner igen det där med att bränna ljusets båda änder visavi något intresse man plötsligt (närmast) kamikazedyker in i… Känner mig faktiskt aningen autistisk i de sammanhangen… Å andra sidan: c´est vad moi (jag vet, det ska vara ”jag”… men jag giter inte fixa översättningen på nätet) är… 😉

Kommentera

