Det bästa med vuxenlivet är att man får äta vad man vill!

Disken har hopat sig under veckan och jag kör en uppryckning. Stekpannan luktar fisk från i måndags. Barndomen flashar förbi: stekt strömming med potatismos. Fy fan! Känslan av de där små fiskbenen i munnen, tuggorna som växte och växte. Morsrepliken ”Ta en bit knäckebröd så märker du inget” och fars ”Ät upp för du får inget annat”.

Barndomstrauma de luxe. Jag kommer aldrig mer i mitt liv att käka stekt strömming med potatismos. Eller fläsklägg med rotmos. Eller blodpalt med vit sås. Eller blodpudding. Stekta isterband. Hemkärnat smör saltat som en hantverkarräkning. Norrländsk saltströmming. Kalvdans. Pölsa.

Fy fanken, min barndom var ju rena Gulag när jag ser det i skrift.

Och vad vill jag säga med detta? Ingenting.

Men nu har jag sagt något. Nu lyssnar jag vidare på Dylan och jobbar lite.

Hemjobbardagar är bra dagar.

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “Det bästa med vuxenlivet är att man får äta vad man vill!

  1. Stuvade grönsaker med stekt falukorv. Och det ska vara sådana där burkärtor/burkmorötter. *klök*

    Puss!

  2. Intressant.
    Med undantag för helfabrikaten blodpuding och isterband är det min och även mina barns favoritmat du räknar upp där.. Stekt strömming på hårt bröd är världens bästa snabbmat, med hemgjort mos är det rentav bjudmat. Rotmos har alltid legat högst på ungarnas önskelista.
    Palt med vitsås eller tunnpaltbröd med smör är mina privata höjdare som jag tröstsvullar när jag är ensam hemma.
    Och kalvdans hör till höjpunkterna från sommarbarnssomrarna på Gotland..
    Det kanske beror på kocken? 😉

  3. Replikerna var samma hemma hos mig. Men många av de maträtter du nämner tycker jag mycket om. Men fisk med ben kvar i är avskyvärt!

  4. May your hands always be busy
    May your feet always be swift
    May you have a strong foundation
    When the winds of changes shift

    Btw så är riktiga småländska isterband från Lönneberga en delikatess. Äts med stuvad potatis och rödbetor.

  5. Jaha, det kunde man ju gett sig — på… att det huserade rotmos- och paltmänniskor härinne. Hualigen!

  6. Vi fick ALLTID … varje lördagslunch när man kom hem från skolan … vi gick i skolan på lördagarna också … strömming …. och man fick sitta där tills man ätit upp trots att jag för övrigt haft väldigt ”vettiga” föräldrar. Det kanske var någon uppfostringsmetod som låg i tiden … att man skulle äta upp. Jag kunde sitta där i timtal och Mannen har också strömmingsmardrömmar så det är ingen rätt som har serverats i vårt hem …

    Så det kan bli …

    Kram!

  7. Ja, hujedamej… En hel del av de där rätterna kan fortfarande ge mig krypningar. Värst är dock en utelämnad: bruna bönor… Den ”maträtten” påminner så infernaliskt om en böngryta eller bönsoppa typisk för schlåwenernas kök, men är fortfarande något av det mest smaklökstorterande jag upplevt… För en liten palt från Alpernas ostliga regioner var det mycket som var en ren chock kulinariskt sett (nåja, smakat) de första åren på dessa breddgrader.

    Men givetvis finns det rena otäckheter oxå i mossans kokbok… Och föräldrarnas repliker… de känns ganska universella – åtminstone den sista… 🙂

  8. Hemma hos farmor och farfar var det alltid stekt sill som gällde, ty detta var farsans absoluta favoriträtt. Farmor fjäskade alltid för farsan. Jag HATADE och HATAR fortfarande stekt sill. Lärde mig simulera fram röda hud utslag på hals och kinder så fort den minsta lilla sillajävel närmade sig. Ett mycket bra vapen, då farmor genast plockade fram köttbullar istället. Min bror hade inte samma simuleringsförmåga och fick nöja sig med att sila fiskben genom framtänderna.
    Kyzz på sig.
    -M-

  9. Barndomens mattrauman! Hu, ja. Jag åt väldigt lite som barn (till skillnad från nu) och fick ofta farsrepliken: ”Ät annars blir du ju sjuk!” ackompagnerat med en knytnäve i bordet så porslinet skallrade. Ingen vidare aptitretare faktiskt.

  10. Tack och lov var min mamma inte ett dugg road av den sortens maträtter utan låg lite före sin tid! Jag kom med andra ord lindrigt undan 😀

Kommentera

