Litteraturkex

”Ni frågar mig, broder, om jag har älskat; ja, det har jag”. Kan man annat än digga en sådan inledning till en bok? Den är tunn, lövtunn, och väger inte mer än ett digestivekex med en ostskiva på. Den skrevs på 1800-talet och heter i svensk översättning ”Den döda älskarinnan”. Författare? Théophile Gautier.

Jag ramlade över honom för några år sedan och blev lite småförtjust, sådär förtjust som man kan bli över 1800-talslitteratur när den snirklar sig omodern fram utan att för den skull vara obegriplig. Obegripligt blir jobbigt. Poeten Charles Baudelaire dedikerade sin ”Les Fleurs du Mal” till just Gautier. Jag tror att det var den första diktsamling som jag tog till mitt hjärta och verkligen läste. Jag var runt 15 bast och mycket uppfylld av tankar om döden, konsten och skönheten, så den satt ju som en smäck. Boken ”Haschklubben” kom i pocket för några år sedan och går säkert att få tag i, det är en hyfsad introduktion till både Gautiers och Baudelaires texter för den som vill doppa tårna i ett annat århundrande. Små lövtunna böcker, små kex att stoppa i fickan innan man går ut i vårsolen och sätter sig på café. Med titlar som ”Den döda älskarinnan” och ”Haschklubben” får man säkert ragg. Prova! Jag vet inte om Gautier raggade på caféer men han var galet förälskad i katter! Och så sa han att det han skrev inte var för små flickor och det var det säkert heller inte.

Jag har alltså dunkat hem ett rejält lass böcker via nätet och sitter nu med en ranglig stapel på bordet i min muminsalong. Det är sköna vibbar som sprider sig från sprillans nya böcker, själen smackar förnöjsamt och vill luta kroppen bakåt för att intaga läsposition.

Men när fanken ska jag hinna med det här då? Varje medbogare borde ha lagstadgad ledighet varje årstid enkom för att ägna sig åt litteratur. Det hade gjort oss så gott. Slocknade TV-rutor och bokstaplar med sköna vibbar. Valfria ämnen. Flera dygn på raken. Full lön. Själens förkovran. Samtal med vänner. Kapitel om morgonen och om aftonen. Rena kärleksstunder däremellan. Extremt nyttigt för folket. Mumma.

Jag tror jag ska satsa på att bli statsminister. Eller satsminister.

Men först ska jag läsa lite Gautier, en bok om (den tydligen galne) målaren Marcus Larsson, lite svängig gonzo-rapportering från Hunter S. Thompson, lite brittiskt gengångardrama och så lite spionage från 2:a världskriget på det! Sköna vibbar som sagt. När jag får tid alltså.

Asch, tid får man inte. Tid finns hela tiden. Det hörs ju liksom på ordet. Det är bara att grabba tag i’et. Som en skön rumpa!

13 kommentarer

Filed under Litteratur

13 responses to “Litteraturkex

  1. Jag röstar på dig!/Loll

  2. Åh, Baudelaire… det var ett tag sedan.
    Gautier okänd för mig, men du väckte nyfikenheten. Ska kika.

    Svensk politik behöver en rejäl svängom i stugorna.
    Så ja, jag röstar också på dig! Heja!

    /Marie

  3. Bobbo

    Älskar ditt språk. Älskar din blogg! Avskalat, genuint, mänskligt och så förbaskat fint. Tack för det!

  4. Jag röstar på dig! Vilken fantastisk idé att ha lagstadgad lästid! Världen hade sett annorlunda ut om folk läste mer och glodde mindre. Ett krav som kanske borde införas i skolan. Du måste lästa 1000 böcker innan du går ut. Åh, nu eldar jag upp mig!
    Går en runda i skogen för att återvända hem till min krympande stapel. Snart dags att klicka här också tror jag bestämt.
    Puss!

  5. Om du behöver någon på finansen kan jag tänka mig att spara ut håret till hästsvans.

  6. godiva

    Muminsalongens darling!

  7. Mums … jag blir ta mig sjutton bulimiker av ”dina kex” fast utan att kräkas kupp det minsta lilla …
    Jag vräker i mig orden och smälter dom långsamt. De har redan satt sig fast … som fettet runt midjan …

    Jag röstar självklart på dig som stats-, sats-, kultur, försvars- och tja … alla ministrar man kan tänka sig.

    Kraaam!

Kommentera

