Dag på natten

Han är psykolog och tycker kärlek är en jävla uppfinning så hans klienter som kommer dit för äktenskapsrådgivning brukar bara få ett råd: skilj er! Hans sekreterare avlyssnar terapitimmarna och snor innehållet rakt av till tacky romaner. De pimplar whisky inne på mottagningen, mellan klienternas besök, samt poppar valium ur små pez-figurer.

Hemma hos psykologen råder bachelors paradise, med barskåp och jukebox, Elvis och dvd-samlingar från golv till tak. Avsaknad av fruntimmer. Psykologen har en polare som knullar allt som rör sig varpå han titt som tätt råkar i trubbel och behöver nånstans att bo. Han får sova på en madrass i psykologens hall; in i själva lägenheten kommer ingen!

I sista avsnittet blir polaren på hallgolvet våldtagen av en svensk nunna med i tur och ordning: en st baguette, en st cykelpump, en st båtflagga och slutligen ett krucifix. Men det sista får man inte se i bild.

En trivsam och stillsamt galen TV-serie som jag hoppas visas i svensk TV någongång. Om den inte redan rullat där? Jag har inte så bra koll. ”Dag” heter den.

Själv hasar jag runt i en dimma, ruggiga ting har hänt med min gamla kropp. Nu har jag sovit i drygt två dygn, yr och svag. Gu’skelov har jag ledigt en dag till. Soffan är mitt dagsläger, sängen är min natt. Fanden, jag måste ha åldrats fyrtio år uppe i det där skagerackska farvattnen i veckan! Dessutom höll jag på att begå mord på en saxofonist. Men det tar vi en annan gång.

Alldeles för många tangenter att hålla reda på här. På måndag lägger jag in om pension. Samt en rullator. Jag kan fan inte gå rak.

17 kommentarer

Filed under Film och TV, Resor

17 responses to “Dag på natten

  1. Låter som Mannens åkomma … han kan inte heller gå rak. Men som grund har han en tillbakasatt axel som var ur led … (en gång i) tiden … och en stålplatta med spikar och skruv i låret … Men just nu hukar han över skurhinken, stödd på sin krycka … eller sover.

    Någon skall då alltid vara värst …

    Krya på dig!

    Kram!

  2. Krya på dig! Ja, det är en order.

  3. Vad gjorde ryssarna med dig ute på sjön?

    Öppna fönstret och dra in lite syre, fågelkvitter och vårvärme.
    Tillåter kroppen rödtjut, så öppna dig en flaska Amarone och sätt på en blues.
    Sköt om dig så gott det går.

    /Marie

    • Ryssarna var utbytta mot indier. Det ingick inte alls i planeringen. Amarone har jag ingen hemma och blues passar inte alls, då däckar jag totalt. Men sköta om mig, det ska jag göra.

  4. Jag blir så glad av att läsa dig!

    Püss på onda ställen!

  5. Du hjärtat, dimman beror på kallt vatten och varm luft enligt Mannen. Oroa sig inte för det.
    När det gäller tv-serien tvivlar jag på att pryda SVT tar in en serie med en nunna som knullar någon med ett krucifix. Eller egentligen att en nunna knäböjer för något alls utom Jesus.
    Kan du inte lägga in om extra semester? Komma hit och ligga på min altan och se bedagad ut? Harry skulle tycka det var himla mysigt. Och det finns säkert en och annan granne som skulle reta sig. Ta med Ib så kan vi festa till det lite, här är gott om flygfän.
    Pusselipuss!

    • SVT pryda? De kan omöjligt vara mer pryda än norrmännen. Nej, serien kommer nog. Annars får du väl se om teasern. Krucifixet syns inte i bild, det sa jag ju! Extra semester? Inte förrän i påsk. Men att ligga och se bedagad ut är min specialitet. Jag är världsbäst på sånt, så kanske kommer jag och pryder din altan en dag. Det är inte alls omöjligt. Harry? Vill han ligga?

  6. Hahaha valium ur Pez figurer!
    Va? är inte saxofonister fredliga?
    kram på dig du är snart på fötterna igen =)

  7. Som min svärmor då. Fast sedan är det nog slut på likheterna…

  8. Pingback: Det dagas för Dag « LILLA BLÅ BLOGGEN

Kommentera

