Fuck vittvinå’reker!

I helgen förlorar jag min Amarone-oskuld, så gammal jag är. Det ser jag fram emot. Nu är frågan den vad jag ska satsa på för ostar. Tips någon? Jag har en ljuvlig liten gruyère hemma men det räcker ju inte för en grävskopa som jag. Mer ost ska det vara och jag törs inte fråga Fabian Flänsost om råd. Visserligen hör jag honom tassa ute i farstun men jag vet hur det blir… han kommer med något illaluktande. Något som får lusten att krokna.

Här sitter man, svensk, hederlig, i livet. Arbetsveckan nästan till ända (tvättstugan om tio minuter annars så är det viva e Spania, om ni förstår).

Eftermiddagshimlen ovanför hustaken… så pass skarp i ljuset att det tränger genom mörka sammetsgardiner. Det finns hopp, folks. Ett förvirrat men ihärdigt hopp. Lite svavelgrönt i kanterna.

Nu rusar jag…

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Fuck vittvinå’reker!

  1. En Amarone oskuld???? JAg häpnar! Här trodde man tanten var belevad som vällagrat snus och hade förstått Amaronens storhet någonstans när blojorna lämnades bakom..

    Kan ju tipsa om min favoost: Langres. En rödkitost som härstammar från Champagnetrakterna. Loooooovely. Och sedan så anser jag ju att en chevre av alla karaktärer aldrig gör ont.

    • Jo, man skulle kunna tro det. Man skulle kunna tro en hel del om mig… men av någon anledning så har Amarone fått ligga åt sidan som ett gammalt ratat fruntimmer efter ett tjugoårigt äktenskap. Vi ska ändra på det nu.
      Tack för tips om Langres. Jag kollar upp. Jag är på jakt efter en ost som får igång ägglossningen, so to speak. En entrébiljett till himmelriket.

  2. En ypperligt vällagrad grevé i bitar till ett glas slaskrött. Ägglossningsost är finfint! Bra start på fredagsmyset om du frågar mig.
    Ha de fint i himmelriket!

  3. Nu är det väl redan för sent, eftersom ”det” skedde igår kväll, men jag skulle intaga några bitar Västerbottensost, gärna biten från mitten av osten, (filèn), eller en parmesan. De är rätt lika varandra i smak, men skiljer i konsistensen. Västerbottensosten är mjukare och håller ihop, medan parmesan är hård och smulig. Nåväl, vad det än blev för dig så hoppas jag att du somnade tillfredsställd.

    • Det är inte alls försent, det är idag gomseglets deflorering äger rum. Idag ska införskaffas ostar. Tack för tips. Jag har också hört om parmesan till just Amarone men parmesan för mig är något man har i matlagningen, inget man äter ‘för sig’. Västerbotten är kanon, en ost med stort O. Men ska jag erkänna något, såhär mellan dig och mig, så kommer jag nog att leta upp en liten pecorino med äkta tryffel i. För sådan är jag. När det ska va’ så ska det va’ – annars får det va’. 😉

  4. Pingback: Hur skiter man pengar? | Lilla Blå Bloggen

Kommentera

