Lick my palace

Det danska industriförbundet tar ut sina medlemmar i strejk. Det innebar under gårdagen att bussarna i Köpenhamn stod stilla. Rätt trivsamt, tyckte jag, som inte drabbades nämnvärt. Motion är alltid bra. Men där jag knotar framåt i morgondimmorna genom en ovanligt tyst innerstad och tänker… vad vilsamt med så lite trafik… så kommer den. Den gula linje 1, tätt följt av ännu en buss och så ännu en… tre gula linje 1 kör förbi efter varandra. I bussen sitter kvinnor. Kvinnor med kasse i knät. Trötta ögon. Klockan har passerat sju.

Se på fan. Bussen till Hellerup är tydligen undantagen strejken. Hellerup, norr om Byen, där Amarone-deltat börjar. Eller whisky-bältet som det också kallas där alla mångmiljonvillorna ligger på rad ut mot havet. Nej, det så klart… ettan måste ju rulla. Hur ska annars invandrarkvinnorna från söderort kunna skeppas ut till sin arbetsplats för att städa kåkarna åt de rika kärringar som inte själva gitter plocka undan sin skit? Tänker jag rått.

Men resten av knegarna fick alltså motionera fläsket igår. Eller ta taxi. Bussbolaget erbjöd generöst ersättning med max 300 pix mot taxikvitto. Men å andra sidan… jag tror det var svårt att få fatt i en taxi igår – många av taxichaffisarna lär visst ha tagits ut i strejk. Muhahaha.

Idag vete fan hur det ser ut. Jag har inte lämnat min muminsalong. Jag skiter i Byen några dagar nu. Nästa vecka ska jag bita huvudet av henne igen. Tills dess ägnar jag mig åt annat.

Förresten, det är fredag. Öva nu lite på danskan i helgen så tar vi ett läxförhör senare. Capice?

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Lick my palace

  1. Muhahaha …

    Nu skall jag sätta igång och öva …

    Kram!

    PS … har lyssnat på första lektionen … fattade nada 😦 .. än så länge

  2. Manolito

    Jag övar varje dag genom den fantastiska boken som du lånade ut. Otroligt bra! Kuslig, men BRA!

Kommentera

