Ditten och datten

En liten blek och trött måndag kliver in genom dörren och slår sig ned. Undrar hur det känns att vara en dag som aldrig är efterlängtad? En ovälkommen gäst som folk tvingas förhålla sig till av tvång mer än av lust?

Patti Smith ska skriva kriminalgåta från England och i samma land färdigställs i år katalogiseringen av George Bernard Shaws privata fotosamling på dryga 20 000 bilder.  Författaren som både fick Nobelpriset och en Oscar var nämligen en ivrig fotograf också och efterlämnade en herrans massa bilder på sig själv och andra, i diverse situationer. Det blir säkert mumma för alla Shaw-fans att dyka ned i. George i kalsongerna. George med surfingbrädan. George och frugan. George med andra kända storheter.

Apropå gamlingar från the ol’ days så ska kåtkotletten Mikkelsen snart spela läkaren Struensee i en ny dansk film. Jag vet inte om filmen bygger på P-O Enqvists bok ”Livläkarens besök” men det lär vi väl märka. För ett par år sedan sattes den upp som opera i Byen. Enqvists bok omgjord till sång. Jag var aldrig och såg den.

Men på lördag ska jag på teater. Det är banne mig på tiden. Jag måste driva ut den sura smaken av den usla föreställning jag såg i vintras. Vi nämner inga namn.

Tja, här sitter jag med datorn i knät tills det är dags för sjukan i eftermiddag. Måndag som sagt. Jag tröstar mig med att det är sista dagen på januari, månaden från helvetet. Samma visa varje år. Imorgon får den stryka på foten. Om januari är måndagen så är februari tisdagen. Inte så jäkla kul men den bär i varje fall med sig löften om något annat och skönare…

7 kommentarer

Filed under Film och TV, Litteratur

7 responses to “Ditten och datten

  1. Februari är liksom halva loppet på nåt vis. Heja feb!

  2. Ja inte är februari den bästa tisdagen men som du säger, löfte om något bättre. Det bara måste vara något bättre! Kram och tröstepuss

  3. Februari har alltid varit början på våren …på livet … på allt för mig. Jag drog mitt första andetag just i denna månad så … (och det hade ju inte varit riktigt meningen att jag skulle … om man så säger )

    Nu börjar åtminstone jag se ljuset …

    Kram!

    PS Skall bli roligt att läsa både Pattis kriminalare som att glutta på Shaws bilder … om man får tillfälle till det 🙂

  4. Är solitt fast i min övertygelse om att måndagens eventuella frånvaro inneburit att tisdagen varit den stackare som hade fått klä skott för rådande måndagsantipati…

  5. Nä fiffan, mitten på feb till mitten på mars är det tråkigaste jag vet. Urrrfffas knurfas. Tur det finns blogg och Liten Blå.

Kommentera

