Slipslös, huvudlös? Mumindalen, adjö.

Jag säger som det är: det har varit smärre anarki här idag. Kåtkotletten har drabbats av något slags… ja, jag vet inte… hade jag inte vetat bättre hade jag sagt tonårstrots. Troligen är det någon slags separationsångest som kommit över honom; han vet att från imorgon är han utsparkad från Blå Bloggen. Ja, kanske inte helt och hållet men som december 2010 blir det aldrig igen. Så han trilskas, ränner iväg när jag vill blogga om honom och gör sig allmänt omöjlig. Kring lunchtid stod han t.ex. ute vid grillen och ölade som om det inte fanns någon morgondag.

Jag tjatade om att han skulle komma in och se sista avsnittet av Mumindalens julkalender men han låtsades inte höra. Det tog tid innan jag fattade varför. Minns ni det här? Filmsnutten som drog igång den här tjugofyra avsnitt långa promenaden down memory lane och tillika Mads traumatiska barndomsminne om när mumintrollen tog av sina huvuden i sista avsnittet. Klart som korvspad han inte vill in i salongsvärmen och uppleva det hela igen. Så jag får krypa ihop själv framför skärmen och glo bakom luckan. Det känns lite olustigt faktiskt. Tjugotre helcorny avsnitt och nu det sista – hur ska det sluta? Tja, det inleds med att Muminpappan klafsar runt i röda boots och Mumin-Börje i orangefärgade dito. Jag vet inte varför men de får mig att tänka på Hare Krishna-anhängare. Nu är de på granjakt och tar sig utan betänkligheter in på Gafsans skogsegendom för att hugga ned ett träd. Mumin-Börje gnyr ängsligt inför den här mystiska julen som verkar så farlig.

Ska vi gömma oss istället? gnölar han och Muminpappan svarar ärligt att han inte vet, att han inte förstår någonting av detta.

Så dyker en mager kvinna upp med en jättelik penisnäsa i ansiktet. Det är Gafsan, (domänverkets utsände kanske?) och hon ylar något om ”skam” och ”att vara ute i sista minuten”. Apropå det… vänta ett slag… Mads?

Nå, så har vår kalenderkuf i alla fall druckit upp sista ölen. Jag tjuvar en bild från påklädningen, mest för att glädja Singelmamman, Mimio och några till som inte knusslat med gillandet sista veckorna.

Du kåtkotletten, det börjar bli lite bråttom nu. Sista avsnittet är snart slut och du har lovat att göra dig extra fin idag. Kom nu, snart tar de av sig sina huvuden.

– Hur många gånger har du kallat mig kåtkotlett nu?

Ja, just det ja. Jag arbetar liksom Shakespeare på att förnya språket och även om SAOL ännu inte tagit in ordet ”kåtkotlett” mellan pärmarna så är det nog bara en tidsfråga. Kom ihåg var ni läste det först. Men tillbaka till Mumindalen. Herregud, vad är det som händer? Dekoktkokerskan Mamma Mumin har inte bara varit hos kirurgen och lyft röven några decimeter från backen, nu har hon fått klorna i Knyttet. Hon lockar in det lilla oskyldiga livet i kåken för att bjuda på te. Herregud, tänker jag och biter på naglarna. Ännu ett barn som luras in i knarknästet för att sedan aldrig mer ses till.

Jag ska bara leta fram livbältena, säger Muminmamman kryptiskt och min fantasi löper amok.

Var är slipsen?

– Tyst Mads. Jag har inte tid. Nu börjar det bli jäkligt otäckt.

– Har de tagit av sig sina huvuden?

– Nej, men det sker nog snart. Tyst!

Efter mycket huvudbry har mumintrollen fått tag i en gran och när Gafsan upplyser dem att de ska klä den blir Muminmamman bekymrad.

Så stora kläder har vi inte?

Men Knyttet vet råd. Granen ska kläs med det vackraste mumintrollen har, varpå några sjöstjärnor och ett paraply hamnar bland grenarna. Gafsan med penisnäsan muttrar kalenderns sannaste replik på hela månaden:

Ja, ni har ju alltid varit underliga!

Och så var det julmaten. Julen måste ju ha mat, annars kanske den äter upp muminfamiljen. Så under granen i trädgården placeras ett gäng korvar i tekoppar och lite annat smått och gott innan familjen flyr upp på verandan och tar skydd. Nu kommer julen. Nu… nu kommer den. Den farliga, obegripliga julen som fordrar granar, paraplyer och korvar i tekoppar. Nu…. nu sker det strax…

Kan jag använda fluga istället?

– Va?

– Ja, förlåt jag stör mitt i luckan. Men vad säger du om att jag tar fluga istället? Har de förresten tagit av sig huvudena ännu? Kan jag komma in?

Kan han det? Vad säger ni?

Låt den rätte komma in?

 

23 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

23 responses to “Slipslös, huvudlös? Mumindalen, adjö.

  1. godiva

    God Jul!

    Jag ska printa ut hela damna kalendern och läsa i ett sträck tillexempel i morgon!

    Krrrrrrrrrrrrrrrrrram & gonatt

  2. Visst kan kåtkotletter ha fluga 🙂
    Lyfter på hatten och tackar för årets mest spännande dokumentärjulkalender!!

  3. Ja, suck…ännu en julkalenderklassiker till ändå…Nu är glada julen slut, slut, slut…men det kommer, det kommer en vår…

  4. Gillar slutknorren 😉

  5. Klaaaart han kan komma in, han kan komma precis när han vill, om du frågar mig! Men, för guds skull, inte i FLUGA! gräsligt plagg(?) tycker jag. Nä, jag scrollar tillbaka upp till garderoben och väntar där för att se om karln kommer tillbaka för ett byte 😉 jag skulle föreslå den blå skjortan igen i så fall… DEN är han snygg i och till den behövs varken slips eller fluga! det är bara att knäppa upp ett par knappar, så grannt så grannt… tralllallaa…
    Lilla Blå,
    TACK, verkligen och det från botten av mitt hjärta för att du tänkte extra på att glädja mig speciellt med en bild från påklädningen. Erkänner att jag nästan satte glöggen i halsen när jag såg honom där i garderoben haha och tack för denna tooosiga mumindalsresa, den saknar motstycke minsann. =o)
    God Jul o Kram på dig! o kicka inte Mads för hårt, förresten, är han bjuden till nyår?
    Oj, nu, kommer han ju! ,… Vasadu?
    -Han vill ha lite fiskelina!..
    -Ok, Mads… om du ber snällt! seså… ner på knä nu…
    hhahahaha

    • Om han kommer till nyår? Ja, det var ju också en tanke. Kanske med lite uppmuntran från vissa håll… Vi får se, helt enkelt.
      Jag märker att den blå skjortan gjort intryck. Vi får väl se om den kommer till användning fler gånger.

  6. Tack för denna underbara historia! Detta andra sortens muminperspektiv. Och Mads. Med eller utan. KRAM!

  7. Klart han får komma ända in om han vill. Själv har jag kommit så långt jag kan idag, och är precis som Muminkalendern, helt slut. Kram och tack.

  8. Så alldeles självklart han får komma in – Blå Bloggen lyckades ju få honom anständig till slut… hm.
    Fast, det ser ut som han har en och annan plan…

    Tack finaste Blå för en julkalender jag inte kommer att glömma.
    Tove Janssons figurer i Muminvärlden satte skräck i en som barn.
    Nu kom de in i värmen med en spjuvers påhittiga och finurliga penna.

    Jag kommer nog alltid att tänka på dig när jag ser böckerna.
    Dock ej rumsrena, men med stor värme i mitt hjärta.

    /Marie

  9. Kåtkotletten ser mycket bra ut i fluga … Påminner om Johnny Depp … eller är det glasögonen som gör det … påminner om Johnny Depp? Förhoppningsvis på återseende … vilken som helst av dom … Mads eller Johnny … här hos Lilla Blå.

  10. Baxter

    Tittar in och säger Hej Hej 🙂
    Jag gör lite recyckling på delar av min gamla frusna blogg just nu. Nu kan jag läsa de gamla orden med ett leende (ibland vemodigt) på läpparna. Hoppas allt är bra med dig, att tomten kom och gick (såvida det inte var Mads som tomtade) – och att ditt 2011 blir det bästa året.
    Ciao/Baxter

    • Tomten? Till en sån stygg människa som jag? Nej du, glöm det. 🙂 Men tack för hälsningen här inne, alltid gott att ”se” dig, käre Bax. Ja, låt 2011 bli ett år med sprätt. Bästsprätt.

  11. Den här kalendern var det alldeles ljuveligt att följa. Det känns så tomt såhär i mellandagarna, det hjälper inte ens att gå och gnaga lite på den dära halva grisröven som står i kylen. För hur man än vänder och vrider på den… Någon kåtkotlett är den ickot!
    Gott slut kära lillblå! Jag far bort några dagar, jag. Hoppas ditt firande blir champagnebemängt, charmerande (kommer Pål?), chosefritt och litelite chockartat.
    Chyssar!

Kommentera

