Scary Mary rensar svamp

Zavvaravvadamm, folks. Det drar ihop sig mot slutet. Känner ni det också? Mumindalens julkalender har nått lucka 21. Nu är det inte långt kvar. Mumindalen – vit, trång, varm… som man skulle kunna säga lite kärleksfullt om man vore reklamare. Men det är man ju inte. Man är nostalgisk DVD-nörd som återupplever barndomens julkalender.

I dagens avsnitt gör en ny konstifik varelse entré; Ninni. Det konstiga med henne är att hon inte syns. (Nej, det är inte en av de där näbbmössen från tidigare luckor.) Det här är ett misshandlat barn som blivit osynlig av försummelse och olycka. Muminfamiljen som sitter runt bordet en kväll och rensar svamp får plötsligt ungen på halsen. Too-Ticki alias Pommes Frites alias Sif ”Ruddan” Ruud kommer släpandes med henne. Ninni har en bjällra runt halsen så man vet var hon är. Bjällran syns. Det gör inte Ninni. As a matter of fact så hänger bjällran i en fiskelina från taket i TV-studion, men nu ska vi inte vara petiga.

Muminpappan som vill ha ordning på torpet (och på knarklagret får man förmoda) frågar genast om ungen kan rensa svamp? Det kan hon med den äran, så hon har säkert vuxit upp i kriminella pundarkretsar.

Muminmamman tar boken med mormors huskurer till hjälp för att se om där finns några tips om hur man får Ninni synlig.

”Ifall ens bekanta blir dimmiga och svåra att se” lyder rubriken till en huskur som Muminmamman nappar på och så blandar hon dekokter för att droga ungen. (Jo, jo, det här har vi ju sett förut). På kvällen när Ninni ska bäddas ned på övervåningen får hon en sexuell invit av Muminmamman som säger: ”Blir du rädd och inte kan sova inatt så kom bara ned och pilla…” ?!?!?

Stackars fosterbarn. Från det ena dysfunktionella hemmet till det andra. Det här är verkligen obehagliga scener och inte blir det bättre nästa dag, när Ninnis fötter nu blivit synliga och kommer röda och avhuggna nedför trappan. Skön splatter-varning här, hörni. Scary Mary herself. Avsnittet avslutas obegripligt och plötsligt av att Ninni tappar en burk med nåt som ser ut att vara blodplasma. Det stänker. Väldeliga.

Och här inne då? Tja, i Blå Bloggen har kalendergossen Mads efter många om och men lyckats återställa bröstvårtorna i originalskick. Det har varit en lång och hård natt, kan jag tala om. Mer behöver vi inte tala om den saken. Men här illustrerar i alla fall vår egen lille, nu rätt utmattade kåtkotlett, mormors huskur: ”Ifall ens bekanta blir dimmiga och svåra att se”. Tycker ni att han ger ett finger åt mormor så ser ni helt fel. Så skulle Mads aldrig göra.

13 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

13 responses to “Scary Mary rensar svamp

  1. Just dimmigt osynliga Ninni kommer jag ihåg. Just något att minnas, det jag inte sett… Säger kanske mer om min egen hälsa. Nu svävar jag ut här. Troligtvis har Mads nu kommit på att han försummat mig å det grövsta och med byxorna käckt på väg ner så ber han att jag förlåter. Jo det gör jag, förlåter honom. Men då får han nog masa sig hit. Jag nöjer mig inte med att stirra på hans nakna kropp hur länge som helst.

    (jo det gör jag men säg det inte till honom)

  2. Ha ha ha fiskelina från taket, de var tiiider! har hänt en del med tekniken sedan dess. Sååå, the blueones are gone, ja det var ju för väl, visserligen klär allt en skönhet men jag menar, nä, jag saknar dem inte.
    På knä, på det viset…
    suck…

  3. Hmm … när mina ” bekanta blir dimmiga och svåra att se” putsar jag först glasögonen. Hjälper inte det gör jag en starroperation. Det brukar hjälpa. Ett tag. Sen kan man alltid göra en efterstarroperation. Det har jag gjort. Det hjälpte … ett tag. Fortfarande … om jag skall vara ärlig … och det skall man ju vara. Åtminstone så här innan jul.
    Men jag måste erkänna att Kåtkotletten i all sin prakt ändå framstår lite ”dimmig och svår att se” … Det är straffet för att man blivit gammal 😦

    Kram!

    • Haha Skatan, jag har nya ”läseglojärn” dyyyra men vad hjälper de? nä, så jag försökte torka av skärmen men han är nog fan suddig på redigt…

    • Nej du, stumpan, det är inte du som är gammal. Det var fotografen som blev så till sig att kameran inte kunde hållas stilla.

      Och Mimio, bilden är suddig. Mads är inte suddig. Han suddar aldrig. Inte ens på nätterna. Ibland tror jag han är religiös.

  4. Hm, kommer att kännas tomt efter sista avsnittet av Mumin-kalendern. Lite avslaget liksom.
    God jul, Lilla Blå!

  5. Jag kommer inte ihåg Ninni. Borde man det? Eller var hon för snäll?

    Undrar om man kan önska Mikkel Mads utan undisar… går det?
    Jag tänker speciellt på Singelmamman…

    /Marie

    • DU tänker på SINGELMAMMAN! Håhå, vem tror du att du lurar, baby? 😀
      Nej, Ninni är inget att minnas. Hon verkar vara en mes. Men vad vet man, i nästa avsnitt kanske hon går lös med förskäraren… (hoppas, hoppas).
      Det skulle å andra sidan inte Mads göra. (Han har motorsåg).

  6. Idag kände jag mig som Ninni. Osynlig.
    Förressten. En gång jobbade jag ihop med en trädgårdsintresserad som hette Ninna… Jaja. Sorry. Det är köttbullestekandets fel.
    När jag var på Ica tidigare ikväll mötte jag i en av gångarna mannen jag var gift med i 15 år. Mannen som jag har två barn med. Han kände inte igen mig.
    Vilket jag naturligtvis lät honom äta upp. Flera gånger. Han skyllde på att han aldrig sett mig i svallande, blont hår. HAHAHAHA!. Nä, det har han inte.
    Men han såg rolig ut i ansiktet när han så sakteliga kände igen mig. Hade jag varit lite snabb där hade jag nämnt något om en lördaskväll på Grand. Och att vi nu har ett barn på två. Bara för att se fasan innan han insåg att det var jag. Moahahaha.

    Förlåt. Jag blir ond när jag måste stå vid spisen och steka köttbullar.
    Men lite roligt är det.

Kommentera

