Visst nappar det?

Vi är inte längre i Mumindalen, folks. Tro det eller ej, bakom lucka 18 gömmer sig en obebodd ö dit muminfamiljen nu tagit sig via ett blankt golv i en TV-studio. Så fort de vita fläskbergen klivit iland börjar Mamma Mumin duka upp käk direkt på en filt på backen/ön/studiogolvet. Toivo Pawlo berättar att hon gräver ner smörburken i våt sand. Vad hon gör av gurkburken får vi inte veta och det är kanske lika bra. Mumin-Börje gör som alla tonåringar gör: står och ser på. Han väntar tills han ser att hon är färdig innan han glatt frågar om han ska hjälpa till med något?

Vid vattenbrynet väntar Lilla My med en yxa i högsta hugg. Hon fiskar. Det gör man ju, som alla vet, genom att lägga ut lite brödsmulor på marken, och sen vänta tills fisken kliver iland – och så slår man ihjäl dem med yxan.

Muminpappan ger prov på ambivalent beteende. Han utbrister ständigt att han oroar sig för den storm han minsann vet snart ska komma. Sedan visslar han och gungar runt som ett fyllo på stranden. Det ser ut som om han dansar? Han knackar också ideligen på sin medförda barometer, stor som en tvåmanssoffa. En sån där alla normala pappor släpar med sig för en dag på sjön. Snusmumriken smiter iväg från alltsammans för att röka på.

Så läser Toivo Pawlo poetiskt natursvammel igen medan Snusis bolmar. Kanske ska det vara en illustration till dennes hallucinationer? Mycket riktigt kommer det en storm. Det blixtrar och dundrar och mumingänget får snabbt som attan upp tältet. Som barn sket jag säkert på mig av det här avsnittet. Åskeffekterna är verkligen inte att leka med. 18:e avsnittet av julkalendern avslutas med en bild av en mycket utsatt liten muminfamilj, hukandes i ett trasigt tält under de vilda naturkrafterna.

I Blå Bloggen är det soft lördag och jag vill inte skrämma mina läsare. Därför bjuder min blå julkalender på lite more mellow tones där vår egen väne kåtkotlett Mads lugnt gör en Lilla My. Han har slipat yxan och smulat sönder frukostmackan och lagt på backen. Nu väntar han på första kommentatorn… eller torsken, det är vilket som. Skynda er gärna, för vi har inte fått lunch ännu.

17 kommentarer

Filed under Film och TV, Muminjul med kåtkotletten

17 responses to “Visst nappar det?

  1. storabh

    Du skriver såå underbart, Lilla Blå!

  2. Jag softar, lutar mig tillbaka och inväntar doktorn…

    /Marie

  3. Själv har jag fått både det ena å andra idag. Men Mads håller sig undan. Kan det vara så att han har dålig fiskelycka?

    • Dålig fiskelycka var ordet. 😦 Inga riktiga kommentarer att klubba och lägga i grytan. Jag har plockat in honom nu, vi har inte ätit på hela dagen. Nu ställer jag honom vid spisen så får vi se om han föder några barn.

  4. Kåtkotletten kanske väntar på en annan kotlett att nacka … så här till jul menar jag. Trots korset i bakgrunden misstänker jag honom starkt för ett mer hedniskt firande. Skönt att han vare sig fick fiskelycka eller annan lycka …

    Kram!

  5. Det tar på krafterna att begrava sina offer. Gravad lax?

  6. dr. no

    Jag står till ert förfogande:

  7. godiva

    puss och godnatt, bara det.

Kommentera

